MAROCKÝ RABAT CHCE STAVĚT NOVÉ TRAMVAJOVÉ LINKY
V marocké metropoli Rabatu se chystá prodloužení stávající tramvajové sítě v rámci stále se zvětšující populace města. Desetiletý provoz městské kolejové dopravy ukázal vysokou poptávku po levné, rychlé a pohodlné dopravě a Rabat se tak chystá zřídit nové linky.

Tramvaj v ulicích Rabatu. Foto: Shutterstock
Od svého spuštění v roce 2011 tramvajové linky přepravily bezmála 300 milionů pasažérů. Dopravní podnik města Rabatu proto dlouhodobě plánuje rozvoj dvou stávajících linek, k jejichž prodloužení naposledy došlo v roce 2017. Rostoucí aglomerace hlavního města si žádá zvýšení kapacit a dostupnosti městské hromadné dopravy ve všech částech marocké metropole, mělo by tak dojít k propojení okolních příměstských oblastí Rabatem. Jižní část souměstí s názvem Temara s populací okolo 300 tisíc obyvatel by měla být spojena s centrem Rabatu a pokračovat dále přes sousední Salé (nachází se zde mezinárodní letiště Rabat-Salé) až do dvousettisícové Sala El Jadida.
Celé souměstí hlavního města Rabat-Salé i s okolními částmi je domovem pro bezmála dva miliony obyvatel. Po Casablance se čtyřmi milion obyvatel se jedná o druhou největší aglomeraci v Maroku. Právě tato dvě města jsou v Maroku jediná, kde jsou v provozu tramvajové linky. Delší dobu se také hovoří o možnosti vybudování tramvajové dopravy v severní metropoli Tangeru, tamní situaci však komplikuje členitý terén.
Služeb rabatských tramvajových linek v současné době využívá na 110 tisíc cestujících denně. Po prodloužení tramvajových spojení do okolních částí souměstí se očekává nárůst až na 150 tisíc pasažérů za den. Součástí studie je také propojení obou linek v místě nového nádraží v části Agdal, odkud je možné cestovat rychlovlaky TGV do Tangeru nebo sousední Casablanky. Celkový rozpočet na rozšíření tramvajové sítě je odhadován v přepočtu na 15 mld. korun.
V rámci projektu se počítá mimo jiné s nákupem nových kolejových vozidel. Rozšíření tratí bude vyžadovat novou správu dopravních systémů. Zájem z marocké strany může být také v oblasti řízení a bezpečnosti dopravy nebo řady „chytrých řešení“, které veřejná doprava 21. století vyžaduje. Nabízí se tak řada příležitostí pro české firmy nejen z oblasti kolejové dopravy.
Jan Hladík, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Maroku