MAĎARSKO ZAČÍNÁ ROZVÍJET VODÍKOVÉ TECHNOLOGIE
Pro české firmy se v Maďarsku začínají otevírat příležitosti v oblasti vodíkových technologií, kdy na menší projekty zaměřené na oblast dopravy začínají navazovat velké průmyslové projekty hlavních maďarských energetických firem MOL a MVM. Jde zejména o technologie spojené s výrobou vodíku, neboť Maďarsko má v této oblasti velké plány a dle přijaté Národní vodíkové strategie chce mít do roku 2030 v provozu kapacity na výrobu zeleného a nízkouhlíkového vodíku o výkonu 240 MW.

Maďarská města testovala autobusy polské firmy Solaris, která spolupracuje i se Škodou Transportation. Foto: Shutterstock
Dalším segmentem, kde se potenciálně rýsují šance pro české firmy, je oblast transformace infrastruktury doposud využívající zemní plyn tak, aby byla schopná využívat mix zemního plynu a vodíku. Jde mimo jiné o technologickou úpravu podzemních zásobníků zemního plynu. Spolu s postupným rozvojem technologií se otevírají příležitosti i pro oblast dodávek vysokotlakých ocelových lahví vhodných pro skladování vodíku.
PROJEKT ELEKTROLYZÉRU V RAFINÉRII
Největším vodíkovým projektem v Maďarsku je nedávno ohlášená investice maďarského petrochemického koncernu MOL, v rámci které by měl být v rafinérii v maďarském městě Százhalombatta příští rok spuštěn do provozu elektrolyzér na výrobu vodíku s výkonem 10 MW, který by měl pomocí obnovitelných zdrojů elektřiny vyrobit 1 600 tun zeleného vodíku ročně. Doposud MOL vyrábí vodík ze zemního plynu, díky přechodu na obnovitelné zdroje tak MOL sníží emise CO2 o zhruba 25 tisíc tun ročně.
Po uvedení do provozu by se mělo jednat o jeden z největších projektů na výrobu zeleného vodíku v Evropě, přičemž investice se pohybuje okolo 22 milionů eur. Technologickým dodavatelem elektrolyzéru je americká společnost Plug se sídlem v New Yorku. Okolo rafinérie v Százhalombattě by mělo v budoucnu vzniknout takzvané vodíkové údolí s rozsáhlým ekosystémem na sebe navazujících technologií. Druhé vodíkové údolí by mělo vzniknout v průmyslové oblasti okolo města Miškolc.
PROJEKT AQUAMARINE
Dalším velkým probíhajícím projektem zaměřeným na vodík je projekt Aquamarine. Tento testovací projekt v hodnotě cca 8 milionů eur, jehož základní kámen byl nedávno položen v přítomnosti maďarského ministra pro inovace a technologie László Palkovicse, by měl rovněž sloužit k výrobě zeleného vodíku z obnovitelných zdrojů.
Vyrobený vodík by měl být následně ukládán do podzemních zásobníků zemního plynu, které vlastní dceřiná společnost státního podniku MVM s názvem MFGT. Počítá se s elektrolyzérem o výkonu 2,5 MW, přičemž v rámci projektu by se měly vyzkoušet varianty jak smíchávání vodíku se zemním plynem, tak samostatné ukládání vodíku. Projekt využívá vědeckých poznatků čtyř maďarských univerzit.
TESTOVÁNÍ VODÍKOVÝCH AUTOBUSŮ
Zároveň s tím byl letos na jaře spuštěn projekt testování vodíkových autobusů v maďarské hromadné dopravě, kdy dvanáct vodíkových autobusů jezdilo tři týdny mezi metropolí Budapeští a městem Vecsés. V Maďarsku se jednalo o první test vodíkových autobusů v reálném provozu. Autobusy na vodíkový pohon dodala firma Solaris, která mimochodem v Budapešti spolupracuje i s českou firmou Škoda Transportation. Tyto dvě firmy dodávají Budapešťskému dopravnímu podniku v rámci společného konsorcia více než 100 trolejbusů.
Minulý rok byla v maďarské metropoli rovněž slavnostně otevřena první vodíková plnící stanice pro automobily poháněné vodíkem. Nedlouho poté pak rovněž na maďarském Balatonu představila maďarská firma Kontakt Elektro svůj projekt vodíkem poháněné lodě.
Petr Michálek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Budapešti