LITVA POSTAVÍ ŽELEZNICI ZA PŮL MILIARDY EUR

Litva vyhlásí výběrová řízení na stavbu druhé etapy železniční tratě Rail Baltica. Celková hodnota zakázek má dosáhnout 475 milionů eur.

Nejdelším a nejvyšším železničním mostem v Litvě je zatím Lyduvénai. Foto: Shutterstock

Tendry na vybudování tratě v úseku Kaunas-Panevežys zahrnují také stavbu nejdelšího železničního mostu v baltských státech poblíž města Jonava. Evropská unie bude financovat přibližně 85 % z celkové částky, zbytek bude pokryt ze státního rozpočtu.

Podle informace společnosti Litevská železniční infrastruktura (součást holdingu Litevské železnice a.s.), budou výběrová řízení II. etapy projektu Rail Baltica probíhat ve dvou fázích: v první fázi budou vybrány stavební společnosti, které splňují kvalifikační požadavky, a ve druhé fázi vybrané společnosti předloží konkrétní návrhy pro jednotlivé stavební objekty a jejich části. Během první fáze budou současně připraveny technické požadavky pro druhou fázi tendru.

Výstavba železničního úseku Kaunas-Panevežys je rozdělena do čtyř hlavních zakázek: výstavba železničních násypů a inženýrských staveb, výstavba spojovacích silnic, výstavba mostu přes řeku Neris poblíž Jonavy a instalace kolejiště.

NEJVĚTŠÍ PROJEKT V BALTSKÝCH STÁTECH

Celkový objem projektových nákladů na všechny etapy výstavby železniční tratě Rail Baltica je odhadován na 5,8 miliardy eur. Vznikne 13 tisíc pracovních míst. Dokončení a zprovoznění tratě Litevci plánují na rok 2026.

Jedná se o největší projekt železniční infrastruktury v historii baltských států, který má zlepšit mobilitu a cestovní příležitosti obyvatel, rozvíjet podnikání, cestovní ruch a obchod v regionu. Projekt by mohl představovat zajímavou příležitost i pro české stavební firmy.

Další praktické informace najdete na webu Velvyslanectví ČR ve Vilniusu.

Kristina Karvelyte, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR ve Vilniusu

 

ministr Tomáš Petříček navštívil firmu Linet