LETECKÝ VELETRH V MONTREALU: DODAVATELSKÉ ŘETĚZCE SE MĚNÍ, ČESKÉ FIRMY MAJÍ ŠANCI
Dodavatelský řetězec leteckého a kosmického průmyslu se výrazně mění, což může z hlediska českých firem znamenat také nové příležitosti jak pro tradiční dodavatele například kompozitních materiálů, tak pro moderní technologie využívající umělou technologii. Potvrdila to účast zástupců tuzemského průmyslu na veletrhu Aeromart Montréal 2021, jedné z nejdůležitějších aerospace akcí v Kanadě.

Foto: Velvyslanectví ČR v Ottawě
S měnící se dobou bude větší poptávka také po spolupráci a partnerství, a i ta může být pro české firmy příslibem dalších možností. Sektor letectví je nicméně velmi konkurenční a obzvlášť ve vztahu s kanadskými firmami vyžaduje trpělivost a především vytrvalost v prezentaci zájmu o spolupráci.
NOVÉ TECHNOLOGIE, NEDOSTATEK PRACOVNÍKŮ
Na veletrhu, který se uskutečnil na konci října, proběhla řada diskusí mezi experty a zástupci dodavatelského řetězce. Ústředními tématy byla důležitost a nevyhnutelnost používání čistých technologií, digitalizace procesů či kybernetická bezpečnost. Největší aktuální výzvou odvětví je nedostatek pracovních sil a hledání řešení, jak nalákat do aerospace novou generaci a jak pracovníky v sektoru i udržet. S tím je spojená i potřeba posílení oslabeného dodavatelského řetězce. Velký prostor v téhle souvislosti dostaly startupy, které mohou přilákat do sektoru více talentů a také se snáz adaptují rychlému vývoji nových technologií.

Foto: Velvyslanectví ČR v Ottawě
PROJEKT PROPED
České aerospace firmy měly opět příležitost zúčastnit se předního fóra dodavatelů pro letecký a vesmírný průmysl po dvou letech, tentokrát se konalo v hybridní podobě. Firmy se tak mohly zúčastnit fyzicky v prostorách kongresového centra v Montréalu nebo virtuálně. Akce byla úspěšně realizována za finanční podpory Ministerstva průmyslu a obchodu ČR jako projekt na podporu ekonomické diplomacie (PROPED) ve spolupráci se Velvyslanectvím ČR v Ottawě a agenturou CzechInvest.
Český aerospace sektor se na veletrhu představil v rámci fyzického národního stánku, online účastníci se pak prezentovali v rámci svých virtuálních stánků. Součástí veletrhu byla také platforma B2B, díky které si české firmy mohly předem sjednat schůzky s potenciálními partnery.
Jan Kubačka, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ottawě