Leo Express expanduje na polském trhu

Česká firma Leo Express v sousedním Polsku působí již rok a půl. Nedávno ale dosáhla významné mety ve svém rozvoji. Polský drážní úřad (Urzad Transportu Kolejowego, UTK) povolil provozování železničního spojení na trasách z Prahy přes Krakov do Medyky na hranici s Ukrajinou a přes Varšavu do Terespolu na hranici s Běloruskem.

Český soukromý přepravce získal svolení pro provozování dalšího spoje v Polsku. Foto Leo Express

Leo Express na základě souhlasu UTK nyní může jezdit od česko-polské hranice Petrovice u Karviné/Zebrzydowice až do Terespolu (přes Varšavu) čtyřikrát denně po dobu příštích pěti let až do 10. prosince 2024. Na této trase může také provozovat místní přepravu. Navíc dostal český přepravce možnost prodloužit svou trasu z Prahy přes Krakov až do Medyky na východě Polska.

Pro Leo Express je to příležitost vstoupit na hlavní polský železniční koridor Varšava-Katovice/Krakov, který je obdobou české trasy mezi Prahou a Ostravou. Navíc je CMK (Centralna Magistrala Kolejowa) vybudována jako vysokorychlostní železniční trať, po které mohou vlaky na polovině úseku jezdit rychlostí až 200 km/h. Za tři roky by se díky modernizacím měla tato rychlost zvýšit na 250 km/h, čímž by se doba cestování mezi Varšavou a Katovicemi (298 km) snížila na méně než dvě hodiny. Připomňme, že právě na této trati padl polský rychlostní rekord – jednotka Pendolino ED 250 tu v roce 2013 dosáhla rychlosti 293 km/h.

Aktivity Leo Expressu podporovalo české velvyslanectví ve Varšavě. Český soukromý dopravce, který v létě 2019 oslavil na naší ambasádě první úspěšný rok svého působení v Polsku, plánuje rozšíření aktivit. Společnost nyní zajišťuje vlakové a autobusové spojení mezi Prahou a Krakovem a od prosince 2019 provozuje víkendové spoje mezi Prahou a Vratislaví ve spolupráci s regionálním přepravcem Koleje Dolnoslaskie.

Vlaky Leo Expressu by mohly zajíždět až do Terespolu u běloruských hranic. Foto Shutterstock

Polská železnice roste

Možnosti rozvoje na rychle rostoucím a velmi perspektivním polském trhu osobní železniční dopravy se otevírají i dalším českým dopravcům. Polsko realizuje rozsáhlý a dlouhodobý program modernizace železnice (PKP), což by mělo v nejbližších letech výrazně zlepšit kvalitu železniční infrastruktury také na jihu země (zejména ve Slezsku), tj. od přechodu státní hranice Zebrzydowice/Petrovice u Karviné a Chalupki/Bohumín do Katovic a Krakova. Díky modernizaci trasy E30 podél jižní polské hranice již nyní vznikl pro české železniční dopravce nový koridor mezi Ostravou – Katovicemi a Rzeszówem ve směru na Ukrajinu, který využívají České dráhy ve spolupráci s PKP na trati Przemyśl-Ostrava-Graz. Také společnost Regiojet již avizovala, že od 14. června 2020 zahájí provoz na trati z Ostravy přes Katovice až do ukrajinské stanice Mostyska II, kde končí železnice s evropským rozchodem 1435 mm. Ukrajinské státní železnice navíc zvažují prodloužení této trati až do Lvova.

Polský trh železniční osobní přepravy je velmi perspektivní a díky modernizacím rychle roste – zatímco v roce 2014 využilo přepravních služeb polské železnice 269 milionů cestujících, v roce 2017 to byly 304 miliony a předloni již více než 310 milionu cestujících.

Jan Tomášek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět