Kreativní průmysl je v USA na vzestupu. Chicago je šancí i pro Čechy
Při oslovování amerického zákazníka čeští designeři zpravidla upírají svůj zrak na tradiční centra kreativního průmyslu v USA. V této oblasti opomíjený americký Středozápad však skýtá pro české profesionály nemalý potenciál. Do karet jim navíc hraje růst sektoru a historicky silná krajanská komunita.
Foto Shutterstock
Kreativní průmysl byl na vzestupu již v předvcovidové době, následně byl pandemií podobně jako mnohé ostatní sektory výrazně zasažen. Odborníci z tohoto sektoru, kterým je kreativita přirozeně vlastní, však dokázali této krize využít k hledání nových nápadů a inovací. Výsledkem je, že v letech 2020 – 2021 vzrostl kreativní průmysl v USA o 14 %. Ve stejném období vzrostla přidaná hodnota sektoru v Illinois o více než 15 %. Ekonomika státu Illinois je diverzifikovaná, v porovnání s ostatními sektory se co do výše přidané hodnoty kreativní průmysl umístil na třetím místě (po retailu a dopravě). Kreativní průmysl představuje rozvíjející se sektor, který tvoří 3,3 % illinoiské ekonomiky a zaměstnává bezmála 200 tisíc lidí.
Centrem kreativního průmyslu je na území amerického Středozápadu Chicago – se svou strhující architekturou, vibrující uměleckou scénou i neotřelým designem skýtá pro české profesionály značný potenciál. Čím to je? Zaprvé americký Středozápad nebývá tím tradičním cílem designerů jako je New York či San Francisco. I Chicago má však v tomto směru co nabídnout. Z pohledu kreativního průmyslu jde o mnohdy opomíjené místo s nevyužitým potenciálem, právě proto může být jednou z efektivních cest k americkému zákazníkovi. Druhý důvod, který napovídá, že by zde Češi mohli být úspěšní, je skutečnost, že jedním z dominujících témat místní umělecké scény je mimo jiné kulturní zázemí obyvatelstva. V této souvislosti nelze nezmínit, že v oblasti historicky žije mnoho Američanů s českými kořeny. Již před první světovou válkou žilo v Chicagu přes sto tisíc Čechů a jednalo se tak tehdy o třetí největší „české město“ po Praze a Vídni.
EXPO Chicago je tradiční prodejní výstava umění. Foto Generální konzulát ČR v Chicagu
Architektura, umění i design
Chicagský kreativní průmysl stojí na třech pilířích – architektuře, umění a designu. Ne náhodou se zde pravidelně koná veletrh NeoCon zaměřený na průmyslový design interiérů, kterého se účastní i české firmy. Letos v červnu na veletrhu bude vystavovat společnost Silent Lab nabízející řešení v oblasti interiérové akustiky a zavítají tam i zástupci společnosti Rim – výrobce ergonomického kancelářského nábytku. Již tradičně účast pro české firmy na veletrhu NeoCon zajišťuje agentura CzechTrade. V příštím roce se veletrh uskuteční ve dnech 10. – 12. června 2024. V případě zájmu o více informací se, prosím, obracejte přímo na zahraniční agenturu kanceláře CzechTrade v Chicagu.
Součástí veletrhu je i doprovodný program ve formě takzvaných „NeoCon Talks“, v rámci kterých se představí designeři, oboroví lídři, vysokoškolští studenti i influenceři, kteří budou diskutovat současné výzvy a inovace interiérového designu. Je nutné říci, že vkus v oblasti designu je kulturně závislý. S minimalismem ani výraznými barvami nábytku ve Spojených státech neuspějete. Při vybavování interiérů domácností dominují neutrální barvy – bílá, zemitá, šedá, hnědá, černá. Rovněž je možné říci, že Američané dávají přednost prostorově daleko výraznějším kusům nábytku a předmětům než jdou zpravidla na odbyt v Čechách – ať už jde o sedací soupravy, postele, zrcadla či obrazy.
EXPO zatím bez Čechů
Chicago se také čím dál tím více profiluje jako centrum moderního umění. Akcí roku v této oblasti je Mezinárodní výstava současného a moderního umění EXPO Chicago. Výstava má vedle umělecké hodnoty i značný obchodní potenciál. Několik vystavovatelů oznámilo, že již v první den výstavy vyprodali všechna svá díla, a to včetně jedné newyorské galerie, které prezentovala obrazy v hodnotě od 5 500 do 24 tisíc USD. Během výstavy se dále například prodala bronzová socha Maxe Ernsta za 225 tisíc USD. Organizátoři výstavy každoročně usilují o udržení vysoké úrovně a počet zúčastněných galerií je omezen. Na EXPO Chicago je tak možné vystavovat jen v případě udělení přijetí ze strany výběrové komise s tím, že jsou nastavena odlišná kritéria pro zavedené galerie a pro galerie nově vzniklé (mladší deseti let). Dosud na výstavě nevystavoval žádný český umělec ani galerie, v případě zájmu o účast na příštím ročníku, který se uskuteční ve dnech 11. – 14. dubna 2024, je třeba vyplnit přihlášku na webových stránkách výstavy, která je zpřístupněná do 1. září 2023.
Monika Bokšová, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v Chicagu