KOREJCI MAJÍ O ČESKU DOBRÉ POVĚDOMÍ, EXPORTÉŘI BY TOHO MĚLI VYUŽÍT

Dobývání korejského trhu je během na dlouhou trať, která navíc nevede po rovince. „Korejci ale mají o Česku dobré povědomí a tuzemští exportéři by toho měli využít,“ zdůrazňuje ekonomický diplomat z Velvyslanectví ČR v Soulu Jakub Kopecký. Je jedním z diplomatů, který odpověděl na otázky webu Export.cz před chystaným seminářem o trzích Jižní Koreje, Japonska a Tchaj-wanu.

Ilustrační foto ze Soulu: Shutterstock

Jaké nové příležitosti se rýsují na jihokorejském trhu z pohledu českých exportérů a investorů? V jakých oborech vidíte momentálně pro naše malé a střední firmy nejvíce šancí?

Jižní Korea je strategicky položená mezi Čínou a Japonskem. Možná proto ale bývá často zbytkem světa neprávem přehlížena ve prospěch svých větších sousedů. Není ale proč. Korea se dynamikou svého trhu oběma sousedům v mnoha ohledech vyrovná. Navíc se jedná o vyspělý demokratický stát se stabilním politickým systémem. Země je nyní lídrem v mnoha  špičkových odvětvích, od informačních technologií přes polovodiče až po zelenou mobilitu, a její obyvatelé jsou zákazníci s velkou kupní silou a apetitem.

Kombinace těchto dvou faktorů znamená zajímavé příležitosti právě pro české společnosti, které mohou své produkty nabízet v řadě oblastí. Patří mezi ně vývoj softwaru, kyberbezpečnost či umělá inteligence v případě informačních a komunikačních technologií. V případě zelených technologií jde o využití vodíku či elektromobilitu, v případě péče o rychle stárnoucí obyvatelstvo to jsou například produkty péče o zdraví a zdravotnické technologie. Kreativní průmysl je pak synonymem pro popkulturní vliv, který má nyní Korea po celém světě – velmi perspektivní jsou móda, design a zejména gaming. Zmínit lze také letecký a dokonce vesmírný průmysl, o jehož potenciálu svědčí nedávná mise českých firem na veletrh ADEX v Soulu.

Co byste poradil českým firmám, které se chystají na jihokorejský trh teprve vstoupit?

Asie je region skutečně specifický a Korea v něm není výjimka. Pokud česká firma přemýšlí o vstupu na tento trh, měla by jej mít dobře nastudovaný. To se netýká pouze jeho faktických specifik a pravidel, ale také zejména kulturních zvyklostí a odlišností. Zde může na začátku výrazně pomoci náš zastupitelský úřad. Dále již ale vždy doporučujeme nalezení vhodného místního partnera znalého trhu. Bez toho se české firmy při mnoha situacích neobejdou, a to i na tak základní úrovni, jako je běžná komunikace, kdy mnoho Korejců nemluví dostatečně dobře anglicky.

Produkty, se kterými by firma měla přijít, by měly být inovativní, moderní, ale rovněž rozumně naceněné. Vzhledem k vysokému estetickému cítění zde hraje prim také design a vzhled produktu. V neposlední řadě pomáhá příběh, který se za produktem skrývá. O Česku je totiž v Koreji až překvapivě dobré povědomí a exportéři by toho při prodeji svého produktu měli využít.

Jaké specifické zvyklosti by čeští exportéři měli mít na paměti? Jaké případné nástrahy je mohou čekat? A jak je překlenout?

Korea je běh na dlouhou trať, která navíc rozhodně nevede po rovince. Korejští zákazníci jsou nároční a korejská obchodní konkurence je dravá. Na paměti by čeští exportéři vždy měli mít, že precizní příprava projektů je základ. Korejci jsou perfekcionisté a veškeré kroky probírají do pro Evropana až nepochopitelných detailů. Rozhodně pomůže důkladné studium místních zvyklostí i pravidel.

Mezi hlavní nástrahy patří jazyková bariéra, dlouhý proces navázání partnerství a důvěry a mnohdy komplikovaný byrokratický proces. Osobní kontakt je minimálně v začátcích nezbytný. Ideálním způsobem, jak překlenout místní nástrahy, je proto být kvalitně připravený, vytrvat a vždy mít dobrého přítele na telefonu v podobě vhodného místního partnera. V případě závažných obtíží je zde pro české firmy vždy nablízku i český zastupitelský úřad.

Jak konkrétně pomáhají projekty ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí?

Více než kde jinde na světě v Asii platí, že být představený přes důvěryhodného partnera vede k pevnějším a spolehlivějším obchodním vztahům. České velvyslanectví v Soulu pečuje právě o to. Naše projekty ekonomické diplomacie pomáhají českým firmám nalézt vhodné místní partnery,  poskytují jim platformu se s nimi setkat a otevírají jim tak dveře pro jejich další expanzi do Koreje.

V praxi to pak například vypadá tak, že náš úřad pozve určitý segment českých společností na významnou místní akci, například veletrh, a propojí tyto firmy s významnou podnikatelskou asociací v tomto oboru. Českým firmám pak rovněž pomáháme s uspořádáním B2B prezentací pro jejich místní partnery nebo třeba s překlady jejich prezentačních materiálů do korejštiny.  Výhledově pak náš úřad plánuje hned několik webinářů, v rámci kterých budeme ve spolupráci s místními asociacemi českým firmám představovat perspektivní obory jihokorejského trhu.

Další informace o příležitostech pro české firmy i vědce v Jižní Koreji, Japonsku a na Tchaj-wanu můžete získat díky chystaným seminářům v Praze a Brně, které pořádá Ministerstvo zahraničních věcí ČR ve spolupráci s Regionální hospodářskou komorou v Brně. Na seminář v Praze, který se uskuteční 31.října, je nutná rezervace předem na emailové adrese AkceOED@mzv.cz. Na seminář v Brně, chystaný na 1.listopadu, se registrujte na e-mailové adrese martinkova@rhkbrno.cz.

Na otázky webu Export.cz před seminářem odpověděli také:

Marie Leflerová, vědecká diplomatka: Na Tchaj-wanu neholdují improvizaci, vědci i firmy mohou počítat s přátelským jednáním

Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat: Japonci důvěřují vlastním produktům, šanci na úspěch má opravdu unikátní produkt

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět