KANADA CHYSTÁ MASIVNÍ INVESTICE DO ELEKTRIFIKACE AUTOBUSOVÉ DOPRAVY

Veřejná doprava v kanadských městech spočívá především na páteřních flotilách autobusů, převážně dieselových. Na tento sektor se nyní upřela pozornost kanadské vlády a její politika podpory snižování emisí v dopravě. Už na konci roku 2020 Canada Infrastructure Bank oznámila uvolnění prostředků ve výši 1,5 miliardy dolarů na snížení emisí autobusů a budování sítě dobíjecích stanic, a v březnu pak kanadská vláda informovala o uvolnění dalších 2,7 miliardy dolarů (téměř 50 miliard korun) na nový fond na podporu elektrifikace.

Ilustrační foto z Toronta: Shutterstock

Cílem je vytvořit příznivé podmínky pro města tak, aby měla dostatečné pobídky a možnosti pro nákup nových elektrických autobusů (včetně školních), stejně jako pro vytvoření potřebné infrastruktury. Vládní plán by měl vést ke zvýšení počtu elektrických autobusů do roku 2024 o 5000 a tím pádem redukci emisí ve městech (doprava tvoří cca 25 % kanadských emisí).

TORONTO – LÍDR SEVERNÍ AMERIKY

Elektrické autobusy nejsou v Severní Americe úplně novinkou, přesto se však do městských dopravních společností dostávají pozvolna. Největší flotilu ve Spojených státech i Kanadě má Toronto, hlavní město Ontaria, které provozuje 60 elektrických autobusů od tří různých výrobců. Torontskou strategií je přitom kompletně elektrifikovat své autobusy do roku 2040. V největším městě Kanady, které provozuje téměř 2500 autobusů, stejně jako v dalších kanadských městech, se tak nabízí zajímavé příležitosti. I díky tomu, že odvětví je velmi nové a v podstatě nikde nejsou ještě autobusy, které by byly vyzkoušené po Torontem očekávanou dobu životnosti dvanácti let, město v podstatě testuje autobusy od tří různých výrobců.

DOMÁCÍ I ZAHRANIČNÍ VÝROBCI

Kanada má několik svých vlastních výrobců, například New Flyer Industries ve Winnipegu, Nova Bus v Saint-Eustache či GreenPower Motor ve Vancouveru, ale na předměstí Toronta má svou továrnu také globálně působící čínská společnost BYD, jejíž autobusy, vedle americké společnosti Proterra a zmíněné New Flyer Industries, Toronto využívá.  Soutěž o to, kdo bude dodávat do Kanady autobusy, nabývá na rychlosti a intenzitě.

Podobnou cestou se již vydala nebo chystají vydat další kanadská města – Guelph, Halifax, Edmonton, Oakville či Ottawa, stejně jako Vancouver, který používá elektrické trolejbusy. Podmínkou čerpání vládní podpory a prostředků nebude výroba v Kanadě, veřejné zakázky si budou vypisovat jednotlivá města sama. I když v Kanadě existuje jistá tendence podporovat ve veřejných zakázkách místní výrobce, evropské společnosti mají dveře díky dohodě o volném obchodu (CETA) do přihlášek v tendrech otevřené. 

David Müller, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Torontu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět