K cestě nové rakety na orbit pomohou Češi
Evropská kosmická agentura (ESA) pokročila v přípravě nosných raket nové generace. Zásluhu na tom, že start rakety řady Ariane 6, který je naplánován na příští rok, bude bezchybný, si přitom mohou přičíst i Češi. Mostárna MCE Slaný tento týden na kosmodromu ESA v Kourou ve Francouzské Guyaně dokončila a předala zařízení pro odvod horkých zplodin ze zažehnutých raketových motorů.
Ilustrační foto: ESA
Takzvaný deflektor, jak se podzemní soustava odrazových ploch nazývá, rozráží plyny do dvou výfukových kanálů. Zařízení má rozměry 16 x 16 x 9 metrů a včetně náhradních dílů váží celkově 800 tun. Technicky je unikátní v tom, že celá konstrukce, umístěná 25 metrů pod samotnou rampou, musí po dobu několika desítek vteřin, kdy naplno pracují startovací motory (boostery) odolat extrémním podmínkám. V kritických místech je deflektor vystaven teplotě až 3500 ºC, tlak v prostorech kanálů dosáhne až 10 barů, což je čtyřnásobek tlaku v pneumatikách automobilu. Horké plyny proudící deflektorem pak při zážehu motorů dosáhnou až trojnásobku rychlosti zvuku.
„Deflektor jsme vyrobili ve Slaném, kde také prošel zkouškami vodního chlazení. Následně bylo zařízení demontováno, naloženo do kontejnerů a dopraveno do Kourou, kde ho naši technici na místě zkompletovali,“ vysvětluje Igor Chorovský, jednatel firmy MCE Slaný s tím, že při montáži byly použity jak šrouby, tak svařování. „Nejtěžší na celé zakázce bylo umístění segmentů vnějšího pláště, které mají tloušťku 80 milimetrů. Kvůli tepelné roztažnosti musí být zachována dilatace, jednotlivé segmenty musí být navíc vzhledem k postupnému opotřebení vlivem extrémní zátěže rychle vyměnitelné,“ dodává.
Deflektor české výroby je součástí nového startovacího komplexu pro rakety Ariane 6. Ty by měly pravděpodobně již příští rok doplnit flotilu raketových nosičů používaných ESA, do níž patří rakety Ariane 5 a Vega. Z kosmodromu v Kourou startují také ruské Sojuzy.
Deflektor je umístěn 25 metrů pod zemí. Foto: MCE Slaný
Zařízení pro odvod raketových plynů je pro slánskou mostárnu, která je stoprocentní dceřinou společnosti rakouské firmy MCE, další z řady úspěšných realizací mimo Evropu. Do Etiopie společnost dodala před třemi lety 63 železničních mostů na trati Awash-Weldia, mostní díly vyrobené ve Slaném by se měly objevit i v Ghaně nebo na Srí Lance.
Úspěšné a technicky náročné projekty má slánská mostárna za sebou i v Evropě. Nedávno dokončila unikátní pylon nového mostu přes Dunaj, který v Komárně spojuje Slovensko s Maďarskem. Ve Vídni společnost MCE Slaný stavěla železniční most přes zimní přístav a kanál Dunaje, na rakouské dálnici A1 přemostění přes řeku Ybbs, v Bratislavě pak známý most Apollo.
V Česku patří mezi nejznámější realizace firmy MCE Slaný ocelová konstrukce Lochkovského mostu (v konsorciu s Max Bögl Stahl- und Anlagenbau) nebo elegantní Trojský most (s Metrostavem), který v roce 2015 získal ocenění v soutěži The European Steel Design Awards. Letos společnost MCE Slaný dokončila stavbu nového mostu přes vodní nádrž Hracholusky, a to unikátním způsobem montáže za pomoci otáčení konstrukce.
BLAHOSLAV HRUŠKA