ITÁLIE SÁZÍ NA VODÍK
Vodíkové technologie patří mezi priority italské vlády. Do jejich vývoje plánuje investovat tři miliardy eur. Itálie hodlá plně využít své výhodné geografické polohy, rozsáhlé infrastrukturní sítě a solidního vědeckého i konstrukčního know-how. Cílem vlády je zaujmout jedno z předních míst v produkci a využívání nové technologie v Evropě. Předmětem zájmu je vodík jako vstupní surovina i jako palivo nebo nosič energie.

Vodíkové vlaky už se na evropských kolejích objevily. Sází na ně také Italské státní dráhy. Ilustrační foto: Shutterstock
Podle studie společnosti The European House může vodík coby čisté palivo do roku 2050 pokrýt 23 % národní energetické poptávky a přispět k HDP Itálie částkou od 22 až do 37 miliard eur. Zároveň může prostřednictvím nově vybudovaného dodavatelského řetězce vytvořit více než 540 tisíc nových pracovních míst.
SOUČÁST NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY
Italské ministerstvo hospodářského rozvoje zařadilo vodíkovou strategii do Národního plánu obnovy. Mezi hlavní záměry patří vytvoření koordinované platformy pro výzkum a vývoj prototypů technologií výroby a skladování vodíku, vývoj prototypů hydrolyzérů, vytvoření průmyslové oblasti zaměřené na výrobu vysokoenergetických elektrolyzérů a technologického parku specializovaného na technologie vodíkových a palivových článků, experimentální využití vodíku v průmyslovém odvětví, zejména v ocelářském, zkušební projekty pro použití vodíku v nákladní železniční dopravě, nahrazení dieselových vlaků vodíkovými vlaky a vytvoření vodíkových údolí pro šíření využívání vodíku v místním měřítku s integrovanými projekty na výrobu vodíku z obnovitelných zdrojů, s vyhrazenými sítěmi a místním využitím pro veřejnou dopravu. Časový horizont na dosažení hlavních bodů plánu se odhaduje na 6 let.
VYUŽITÍ V ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ
Na využití vodíkových technologií v železniční dopravě se zaměřuje nová spolupráce mezi Italskými státními dráhami (FS) a firmou Snam, která poskytuje infrastrukturu pro přepravu, skladování a distribuci zemního plynu. Zástupci obou stranu podepsali memorandum o porozumění ohledně vývoje a využívání vodíkového pohonu v železniční přepravě s cílem podpořit stále udržitelnější a čistou mobilitu v plném souladu s evropskými cíli Green New Deal. Budou testována inovativní technologická řešení týkající se výroby, přepravy, stlačování, skladování, dodávky a použití vodíku pro přepravu. Italské státní železnice zároveň hodlají investovat v příštích 5 letech 1,4 miliardy eur do elektrifikace železničních tratí.
Uzavřené memorandum o porozumění předpokládá vypisování veřejných soutěží a tendrů. Představuje tak řadu příležitostí i pro firmy z oboru vodíkových technologií v České republice. Ucházet se mohou subjekty zapsané do takzvaného registru dodavatelů pro Italské státní dráhy.
Marcel Sauer, ekonomický diplomat,
Andrea Nimmerfrohová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Římě