INDONÉSKÁ VLÁDA DÁVÁ ZELENOU DIGITÁLNÍMU TRHU ASEAN

Indonésie se zařadila mezi země Sdružení národů jihovýchodní Asie (ASEAN), které ratifikovaly regionální dohodu o digitálním obchodu. Indonéská vláda si od ní slibuje větší konkurenceschopnost a větší příjmy z digitálních transakcí. Po úspěších české firmy iPrice, která uspěla se srovnávačem cen v sousední Malajsii, se i v Indonésii otevírá digitální trh inovativním nápadům a očekává se rostoucí poptávka po digitálních řešeních.

Zaplatit prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu není v Indonésii ničím mimořádným. Foto: Shutterstock

Minout při expanzi na největší kontinent Indonésii by znamenalo vzdát se možnosti generovat zisk na trhu, který v příští dekádě čeká nárůst o 400 miliard amerických dolarů. 70 % indonéské společnosti bude v roce 2030 tvořit střední třída s denní kupní silou 11 dolarů, a celou polovinu indonéské populace již budou tvořit digitální rodáci, kteří doslova žijí online. Generace Z pak s oblibou stráví přes osm hodin denně s mobilem v ruce a dál posílí rostoucí poptávku po digitálních obchodech, jako jsou například logistické služby Grab nebo Gojek.

Digitalizace se významně dotkne i obchodu B2B. Čtyři miliony tradičních indonéských obchodů s potravinami se pravděpodobně přesunou na digitální platformy typu Bukalapak, díky kterým obstojí vůči rostoucí konkurenci. Světová obchodní organizace totiž odhaduje, že obchodní výměna na asijských trzích vzrostla v pandemickém roce 2020 o 0,3 % a v roce 2021 se navýší o 8,4 %.

DIGITALIZACE MÍRNÍ DOPADY COVIDU

Krátkodobého pozitivního výhledu mohou využít členské země regionálního sdružení ASEAN za splnění dvou předpokladů – minimalizace rizik spojených s pandemií covid-19 a navýšení přidané hodnoty v rámci regionálních dodavatelských řetězců. V obou případech je důležitá digitalizaci trhů ASEAN, která je v regionu ve zvýšené míře patrná již rok a půl, ale jejíž vrchol jednotlivé země včetně Indonésie teprve čeká. Dobrým příkladem úspěšné digitalizace a jejího dopadu na udržení mnoha maloobchodních podniků v chodu je Singapur. Tam se na přelomu let 2019 a 2020 pod vlivem zdravotnické krize zdvojnásobil počet maloobchodních subjektů operujících v online prostoru.

Právě digitalizace pomohla firmám snížit provozní náklady spojením nabídky s poptávkou a odstraněním překážek v podobě nákladných prostředníků. Propojila tak dříve oddělené trhy. A je to právě digitalizace trhu a společně s ní internet věcí, umělá inteligence, stejně jako 3D tisk, které ASEAN vnímá jako nástroje pro překonání nastupující krize.

DIGITALIZACE NENÍ ZADARMO

Čerstvě ratifikovaná dohoda o digitálním obchodu předpokládá posílení spolupráce v oblasti digitální obchodní výměny napříč regionem a měla by pomoci překlenout rozdíly v národních legislativách ošetřujících vše od ochrany spotřebitelů, přes elektronické transakce, hospodářskou soutěž, ochranu duševního vlastnictví, až po kyberbezpečnost. Indonéská vláda se pravděpodobně nové regionální dohody pokusí využít pro posílení aktivit svých exportérů, zejména z řad malých a středních podniků. Výhody pro malé a střední podniky nemusí být tak docela zadarmo, či zcela dostupné.

Digitalizace bude klást nároky na investice do technologií, vzdělávání i inovací. Vlády členských zemí sdružení ASEAN se ale shodují, že je třeba překlenout těžkosti spojené s digitalizací a lépe připravit byznysové prostředí pro on-line obchodování. Mezi předpoklady úspěchu patří široké internetové pokrytí, rozšíření užívání chytrých telefonů, silná finanční i logistická infrastruktura a kvalitní zákony regulující elektronické transakce, ochranu dat, kyberbezpečnost a práva spotřebitelů.

SEDM INDONÉSKÝCH GIGANTŮ

Indonésie se již nyní může chlubit hned sedmi technologickými firemními giganty, jejichž hodnota převyšuje miliardu dolarů. Vlajkovým nákupním portálem typu Amazon zůstává indonéská Tokopedia, kterou následují další obdobné portály takzvané velké pětky – Shopee, Bukalapak, Lazada a Blibli. Za nejúspěšnější z hlediska vlastní hodnoty byznysu lze považovat dopravní služby Gojek, které letos svou hodnotou převýšily 10 miliard USD. O něco nižší hodnotu má indonéská obdoba české Zásilkovny známá pod názvem J&T.

Již zmiňované nákupní portály Tokopedia a Bukalapak pak svou hodnotou dohání aplikace pro vyhledávání dopravních spojení a služeb v oblasti hoteliérství a restauračních zařízení. Firma OVO se svou elektronickou peněženkou téměř stoprocentně vytlačila hotovost, částečně v důsledku protipandemických hygienických opatření. Ve spolupráci s indonéskou státní správou – konkrétně generálním ředitelstvím finanční správy – úspěšně funguje obdoba české aplikace MojeDaně, portál OnlinePajak, který dnes dosahuje hodnoty téměř dvou miliard USD.

Potenciál jihovýchodní Asie je v internetovém světě bezkonkurenční a v případě Indonésie se hraje o stovky milionů uživatelů, z nichž přes 70 % aktivně využívá chytrých telefonů. Úspěšné technologické giganty se navíc zpětně podílejí na formulaci politik ve prospěch dalšího rozvoje digitalizace malých a středních podniků. Portál Bukalapak například spolupracuje s indonéským ministerstvem pro malé a střední podniky. Menší indonéské podniky sice přicházejí se zajímavými nápady, ale k jejich cestě na výsluní zatím chybí daňové pobídky, zrychlené licenční řízení, výhodné půjčky, ale i byznysová partnerství. Díky nově ratifikované regionální dohodě o digitálním obchodu ASEAN lze ale čekat poměrně rychlou odezvu na poli národní legislativy, a stejně tak i řadu příležitostí pro zahraniční investory a jejich digitální inovace.

Alena Štojdlová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Jakartě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět