Indonésie investuje do elektromobility a výroby baterií

Indonésie se chystá významně investovat do elektromobility a výroby i recyklace lithiových baterií. V rámci vládního investičního programu Positive Investment List země láká zahraniční investory a hledá know-how i technologie pro elektromobilitu nejen v osobní či hromadné dopravě.

Indonésie chce investovat i do elektrických vozů MHD, které mají snížit emise z husté dopravy. Foto Shutterstock

Indonéská vláda zamýšlí vytvořit v zemi výrobní hub s kapacitou až 600 tisíc kusů elektrických vozů a 2,5 milionů elektromotorek do roku 2030. Nespornou výhodou a zároveň další obchodní příležitostí je výroba lithiových baterií obsahujících nikl, jehož světově významné zásoby se nachází právě v Indonésii. Investiční pobídky nabízí vše od zproštění daně z luxusu a dovozních cel, po nízké úroky.

Indonésie chce být globálním hráčem v elektromobilitě, a hledá tak zahraniční investory. Ti nyní budou moci zakládat podniky se stoprocentně zahraničním kapitálem. Podniky s kapitálovou investicí nad 500 mld. indonéských rupií (35 mil. USD) budou moci využít 100 % osvobození od daně právnických osob, v případě nižší investice dosáhnou na vratku ve formě poloviny daně.

V zemi se o investice do elektromobility zajímá devět tuzemských hráčů mezi nimi podnik PT Industri Baterai Indonesia (IBI) – konsorcium čtyř státních energetických a těžebních podniku – Pertamina, Antam, PLN a MII, který plánuje zahájit sériovou produkci lithiových baterií v roce 2025. První továrna vyrábějící 10 GW baterie však bude uvedena do provozu již v příštím roce. Podnik PT HKML zahájil výrobu lithiových baterií v Karawangu v Západní Jávě letos v září. Slavnostního zahájení se zúčastnil prezident Joko Widodo. Důvodem byla nejen nadcházející jednání COP26 o klimatické změně, ale také jako fakt, že projekt vytvoří 13 tisíc nových pracovních míst.

Investice z Koreje i Japonska

Společnost Hyundai, jako ryze zahraniční investor, investovala do výroby elektrických vozů 1,5 mld USD na Západní Jávě ve městě Cikarang. První elektroauto by mělo výrobní linku opustit již v březnu 2022. Výroba v Cikarangu má kapacitu až 200 tisíc kusů ročně. Japonské značky, které jsou v Indonésii oblíbené, jsou sice menšími fanoušky elektromobility, přesto Toyota oznámila investice do hybridních modelů v řádu miliard USD, stejně jako Honda, Suzuki a Mistubishi.

Reálného dopadu na ovzduší a plnění klimatických závazků lze docílit nejen přesvědčováním koncových spotřebitelů, ale především změnou systému hromadné dopravy. Místní dopravní společnost Transjakarta se tak zavázala změnit do sedmi let celou flotilu autobusů o počtu 14 tisíc vozů na elektrický pohon. O síť dobíjecích stanic se postará státní energetický podnik PLN. Ten se zavázal postavit do roku 2030 více než 31 tisíc nových nabíjecích stanic, čímž se taktéž otevírá významná obchodní příležitost pro zahraničního soukromého i státního investora v řádu miliard USD.

Ani místní soukromé firmy nezůstávají pozadu. Populární poskytovatele sdílených dopravních služeb Gojek a Grab si taktéž kladou cíl přispět k uhlíkové neutralitě do roku 2030. Testují postupné zavádění elektrických motorek. Z partnerství mezi státní Pertaminou a singapurskou dopravní firmou Grab vznikne první projekt systému výměny baterií při benzínových stanicích.

Dobíjecí stanice ve městě Tangerang od státní společnosti PLN. Foto Shutterstock

Uvědomělá střední třída

Indonéská střední třída neustále roste, stejně jako její kupní síla. Vzdor nízkým cenám klasických paliv, které patří v celosvětovém srovnání k těm vůbec nejnižším, je indonéský spotřebitel navíc překvapivě ekologicky uvědomělý a elektrický vůz by si tak pořídilo hned 70 % dotázaných. Jedinou chybou na „zelené kráse Indonésie“ a jejích nedozírných zásob niklu, které mohou principiálně změnit budoucnost mobility, je skutečnost, že těžba niklu je energeticky náročná a stoprocentně energeticky pokrytá z uhelných elektráren. Vývozní potenciál v Indonésii vyrobených baterií či vozů je tak významně snížen právě pro jejich faktickou neekologičnost.

Nástupem elektromobility se otevírá debata o útlumu činnosti uhelných elektráren generujících 60 % indonéského energetického mixu, nedořešeného tématu výkupu cen energie z obnovitelných zdrojů a nedostatečného a pomalého zavádění fotovoltaických zdrojů. To by již brzy měla změnit  firma SunSeap Group se svou výstavbou největší plovoucí fotovoltaické elektrárny plánované k instalaci na ostrově Batam.

Alena Štojdlová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Jakartě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět