Herní průmysl na Tchaj-wanu sílí, šanci mají i česká studia
V průměru každý čtvrtý Tchajwanec hraje videohry, zájem o gaming na ostrově sílí a lidé jsou ochotní za nové hry utrácet. Vzhledem k tamní silné konkurenci v oblasti videoher s asijskou tématikou mohou být české hry vítaným exotickým produktem, který budí zvědavost.
Ilustrační foto Shutterstock
Celková populace Tchaj-wanu činí okolo 23,5 milionů obyvatel. Platforma pro sběr dat Statista předpokládá, že více než 6 milionů Tchajwanců hraje videohry v nějaké podobě, přičemž studie herní výzkumné společnosti Newzoo z roku 2018 dokonce hovořila o čísle 14,5 milionů. Podíl hráčů lze každopádně považovat za vysoký, přičemž lze očekávat každoroční nárůst.
Podstatnou charakteristikou tchajwanských hráčů však není pouze jejich počet, ale i průměrná roční míra utrácení na hráče, která podle platformy Statista činí v roce 2023 okolo 501,5 USD. Ta je celosvětově jednou z největších, překonaná pouze Japonskem a USA. Studie od agentury TAICCA (Taiwan Creative Content Agency) z roku 2022 uvádí, že celkové příjmy tchajwanských firem operujících v herním průmyslu za rok 2021 z domácího trhu činily více než 38,6 miliard NTD (okolo 27,4 mld. Kč).
Mobilní hry kralují trhu
Nejvýznamnější zastoupení mají v této oblasti jednoznačně hráči mobilních her. Právě mobilní hry zdejšímu průmyslu dominují jak v popularitě, tak i počtech stažení a celkové výdělečnosti. Klasický tchajwanský životní styl lze charakterizovat jako zaneprázdněný, kdy Tchajwanci tráví značnou část svých dnů přesouváním se z místa na místo. Během toho si krátí čas na svých mobilních zařízeních, často hraním her. Podstatnou skupinu zde tvoří příležitostní hráči, kteří se nutně nepovažují za fanoušky či znalce her, nicméně nějakou formou videoher čas tráví („casual“ hráči tvoří asi 70% celkového zastoupení hráčů na Tchaj-wanu).
Mobilní hry bývají postavené na principu mikrotransakc. Tchajwanci jsou připraveni ve videohrách peníze utrácet, studie od TAICCA zmiňuje, že předminulý rok 87 % příjmů tchajwanských herních společností proudí právě z mobilních her, přičemž tentýž rok bylo okolo 70 % vyvíjených her na Tchaj-wanu určeno pro mobily. Za nejoblíbenější a nejvýdělečnější mobilní hry mezi tchajwanskými hráči lze považovat žánry RPG, casual, a také karetní hry.
Adaptace i vlastní tvorba
Tchajwanští hráči často rádi hrají hry ze zahraničí. Ostrov však disponuje i svými vlastními herními společnostmi. Podle studie agentury TAICCA bylo v roce 2021 v zemi 124 herních vývojářských studií a 87 společností pracujících v oblastech herních operací, distribuce či agentur. Zdroje jejich příjmů nejsou limitované pouze působením na Tchaj-wanu, 78 % společností generuje příjmy i ze zahraničí (včetně Evropy). Hlavní zdroj příjmů tvořily mobilní hry, nicméně podstatnou částí jsou i hry pro PC a konzole. Studia se z velké části snaží přizpůsobit preferencím tchajwanských hráčů, kteří mají rádi hry tématikou a stylem spojené s tamní a okolní kulturou, například motivy inspirované japonským stylem anime. Vzhledem k saturaci trhu v těchto typech her zmiňuje přes 59 % firem intenzivní konkurenci, přičemž 24 % firem chybí talentovaní zaměstnanci (především umělci a inženýři).
Tchajwanské herní společnosti se nesoustředí pouze na tvorbu kompletně originálního obsahu, adaptují zároveň různé licence třetích stran do formy videoher. 75 % společností zmiňuje, že má zájem o nákupy a adaptaci licencí dalších forem kulturního obsahu do formy videoher (televizní seriály, filmy, knihy…).
Popularita a zájem o videohry činí z ostrova lokalitu s velkým potenciálem pro zahraniční herní společnosti. Česko se během posledních dvou dekád silně zviditelnilo v oblasti herního průmyslu díky celosvětově úspěšným titulům a studiím. Mají tak šanci se odlišit a vyniknout mezi intenzivní konkurencí na Tchaj-wanu. I přes dominanci mobilních zařízení jakožto hlavní herní platformy Tchajwanců jsou PC a konzolové hry stále velice populární, přičemž jsou zde oblíbené žánry jako multiplayer střílečky, adventury i rytmické/hudební hry – tady žánry, v rámci nichž se nejslavnější česká studia svými tituly prosadila na světovém trhu. Díky veletrhům mají česká studia možnost skrze platformy s širokým dosahem zapůsobit na místní trh a zviditelnit se díky své odlišnosti. To platí jak pro větší herní společnosti, tak i nezávislá indie studia – české indie hry a tituly jsou celosvětově uznávané, díky platformě jako Indie Game Award v rámci akce Taipei Game Show mají potenciál se prosadit i v oblasti Asie.
Taipei Game Show: klíčový veletrh
Za jednoznačně nejdůležitější akci, která každoročně umožňuje herním společnostem prezentovat se na Tchaj-wanu, lze označit Taipei Game Show (TGS), pořádanou TCA (Taipei Computer Association). Jedná se o jednu z největších několikadenních akcí tohoto charakteru na celém území Asie, během které se schází celosvětové herní společnosti a fanoušci videoher pod jednou střechou. Ročník 2023 navštívilo 300 tisíc hráčů, jejichž věk se průměrně pohyboval mezi 19-39 roky. Akce měla i internetovou podobu, kterou navštívil přes milion online návštěvníků. Postprodukce živého přenosu byla v čínštině i angličtině s dvoujazyčnými titulky. Na veletrh přijelo přes 1800 obchodníků z 29 zemí, z čehož 30 % tvořila nezávislá „indie“ studia. Během Taipei Game Show proběhlo více než 1500 obchodních meetingů, což je v porovnání s podobnými akcemi v Asii vysoké číslo. TGS zároveň disponoval online B2B zónou pro propagaci mezinárodní spolupráce mezi herními společnostmi.
TGS také každoročně pořádá doprovodnou akci Indie Game Award určenou pro nezávislá „indie“ studia, jejímž cílem je zviditelnění a ocenění talentovaných nezávislých herních studií a vývojářů. Ročníku 2023 se zúčastnilo 170 nezávislých her ze 35 zemí, kde ceny vyhrála i evropská studia.
Česká ekonomická a kulturní kancelář v Tchaj-peji plánuje na jednom z nadcházejících ročníků TGS představit česká herní studia a jejich hry tchajwanské veřejnosti. V případě zájmu o více informací o tchajwanském trhu či o plánovaných akcí kanceláře se obraťte na ekonomický úsek ČEKK, na emailovou adresu: commerce_taipei@mzv.cz.
Adam Soltan, stážista, Česká ekonomická a kulturní kanceláři v Tchaj-peji