HERNÍ PRŮMYSL JE V POLSKU NA VZESTUPU
V době, kdy pandemie covid-19 a s ní spojené problémy v globálních dodavatelských řetězcích těžce zasáhly mnohá odvětví světového průmyslu, zažívaly některá převážně digitální odvětví nebývalý rozkvět. Mezi ně bezpochyby patří herní průmysl. Neustále se zvyšující počty hráčů znamenají více herních titulů a vyšší příjmy jejich producentů. Blízkým příkladem s potenciálem pro české herní vývojáře je Polsko, kde herní průmysl patří mezi ty nejrychleji se rozvíjející.

Ilustrační foto: Shutterstock
Dle analytické zprávy The Game Industry of Poland 2021 dosáhla hodnota spotřebitelského trhu počítačových a videoher v Polsku v roce 2020 úrovně 924 milionů eur. Ve srovnání s předpandemickým rokem 2019 to znamená dramatický nárůst z hodnoty 596 milionů eur. Dle dostupných odhadů v roce 2022 překročí hodnota trhu hranici 1,2 miliardy USD, čímž dojde k jeho zdvojnásobení v průběhu pouhých tří let. O nebývalé dynamice odvětví svědčí také příjmy polských producentů her. Z hodnoty 364 milionů eur v roce 2018 se zvýšily na 969 milionů eur za rok 2020. To je více než dvojnásobek v průběhu dvou let.
NA VÝSLUNÍ DÍKY ZAKLÍNAČI
K největším a nejúspěšnějším polským vývojářům počítačových a videoher v Polsku patří firma CD Projekt. Na herní výsluní se dostala mimo jiné díky oceňované trilogii Zaklínač vzniklé na základě stejnojmenné série knih Andrzeje Sapkowského. V listopadu 2020 zařadil časopis Forbes společnost na první místo žebříčku největších polských soukromých společnosti s hodnotou 40,187 miliardy zlotých. V následujícím roce se nicméně propadla na 5. pozici kvůli problémům spojeným s premiérou hry Cyberpunk 2077. Nejde však jen o jednu firmu. V roce 2021 celkem 470 různých společností a vývojářů vydalo přes 600 titulů. Z tohoto počtu je 97 % titulů určených pro zahraniční trhy. Počítačové a videohry se tak staly jediným odvětvím kulturního a kreativního průmyslu, v němž má Polsko kladnou bilanci obchodní výměny.
VELKÝ HRÁČSKÝ TRH
Kromě toho setrvale roste také počet polských hráčů, který se nyní blíží k 20 milionům. Téměř polovinu tohoto počtu tvoří ženy, absolutní většina hráčů – konkrétně 80 % – jsou dospělí. Takto velký hráčský trh je významný i v globálním srovnání, konkrétně se jedná o 19. nejvýnosnější trh. A české firmy by na něm neměly chybět.
Aleksandra Kozyra, ekonomická specialistka
Jakub Rudý, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě