GUADELOUPE JE SOUČÁSTÍ VNITŘNÍHO TRHU EU. ČESKÝM FIRMÁM TAK NABÍZÍ ZNAČNÉ VÝHODY

Guadeloupe je exotické souostroví ve tvaru motýlích křídel nacházející se v Karibiku. Tím, že tvoří integrální součást Francie, nabízí českým zájemcům o obchodování značné výhody. Za prvé, jakožto jeden z regionů a departementů Francie je součástí vnitřního trhu Evropské unie; valná většina legislativních a administrativních bariér tedy pro české exportéry odpadá. Za druhé, náležitost k Francii je garancí určité politické stability, což je pro středoamerický region důležitý aspekt.

Foto: Shutterstock

Guadeloupe představuje po Martiniku druhé nejvýznamnější francouzské zámořské území (DROM) podle výše hrubého domácího produktu na obyvatele (přes 23 tisíc eur na obyvatele v roce 2021) a třetí dle celkové výše HDP (necelých 9 miliard eur v témže roce). Před covidovou krizí mezi léty 2014-2018 rostla ekonomika v průměru o 2,2 % ročně, v roce 2017 dosáhla dokonce 4,5% růstu, zatímco národní průměr Francie byl v tomto období 1,5 %. Tento karibský ostrov s hlavním městem Basse-Terre je zároveň druhým nejlidnatějším francouzským zámořským územím: dle odhadu pro rok 2023 činí populace 376 tisíc.

EKONOMIKA TĚŽÍ Z CESTOVNÍHO RUCHU

Ekonomika je založená zejména na terciárním sektoru (83 %), v rámci něhož je nejdůležitějším odvětvím turismus, 7 % obyvatel je zaměstnáno v průmyslu, 6 % ve stavebnictví a 4 % v zemědělství. Hlavními produkovanými a následně exportovanými plodinami jsou banány a cukrová třtina. V roce 2020 působilo v sektorech ICS (industrie – commerce – services / průmysl, obchod, služby) téměř 35 tisíc firem.

Obchodní bilance je ze své podstaty ostrovního státu strukturálně deficitní, v roce 2020 činila 2,6 miliardy eur. Velmi významná část místní poptávky je tedy závislá na importovaných výrobcích, i vzhledem k málo rozvinutému průmyslovému sektoru. V roce 2021 se dovoz zboží na Guadeloupe zvýšil o 15,7 % ve srovnání s rokem 2020 a dosáhl 3,3 miliardy eur. Dovoz v roce 2022 opět vzrostl a činil 4 miliardy eur.

Mezi nejvíce dovážené produkty na Guadeloupe patří potraviny, průmyslové zboží, oděvy, obuv, nábytek, elektronika, hračky a papírenské zboží, paliva, vozidla a dopravní zařízení i stavební materiály.

PROGRAM EKONOMICKÉ OBNOVY

Nejvyšší přidaná hodnota byla v roce 2021 v oblasti veřejné správy, vzdělávání, zdravotnictví a sociální práce (tedy v netržním terciárním sektoru) a také v oblasti velkoobchodu a maloobchodu, dopravy, ubytování a stravování. Právě tyto oblasti jsou také pilířem francouzského programu na ekonomickou obnovu France Relance, který byl spuštěn v roce 2020 v reakci na počínající ekonomickou krizi. Francouzská vláda alokovala v rámci tohoto programu 1,5 miliardy eur do zámořských území na podporu konkurenceschopnosti firem, ekologické transformace a teritoriální soudržnosti, z nichž 238 milionů eur připadne právě na rozvoj Guadeloupu.

ŠANCE PRO ČESKÉ FIRMY

Základními pilíři na Guadeloupu jsou v rámci tohoto programu rozvoj infrastruktury a celková podpora firem a zaměstnanosti. Právě investice do rozvoje a obnovy místní infrastruktury, turistického ruchu či zdravotnictví by pro české exportéry mohly být i díky podpoře ze strany francouzské vlády relativně zajímavé. Jedná se například o projekty na podporu rozvoje dopravní a vodohospodářské infrastruktury, energetické renovace budov, výstavba nové fakultní nemocnice, rekonstrukce a výstavba hotelových objektů či posílení elektrické sítě proti nepřízni počasí. Některé z projektů se již realizují, další jsou v plánu. Určitý potenciál může mít i trh s nemovitostmi (trh s třetí nejvyšší přidanou hodnotou v roce 2021) či automobilový trh: v roce 2020 bylo imatrikulováno přes 12 tisíc nových vozidel a téměř 23 tisíc ojetých vozidel, což představuje druhý největší trh na Guadeloupu.

Čeští exportéři v případě zájmu o obchod s Guadeloupem musí disponovat stejně jako při obchodování v rámci EU číslem EORI, které je možné získat u celních orgánů České republiky. Co se týče zdanění, na Guadeloupu se platí standardní daň z přidané hodnoty (francouzsky TVA) a jediným rozdílem oproti obchodování v rámci EU je speciální „přístavní poplatek“ (taxe octroi de mer), což je lokální daň platná ve francouzských zámořských departementech. Tato daň je uvalena na dovážené výrobky a závisí na typu produktu. Její výše se počítá na základě celní hodnoty dovážených výrobků, která zahrnuje cenu zboží, cenu dopravy a cenu pojištění. Sazba daně se pohybuje v rozmezí do 0 do zhruba 30 %, průměrná výše pro většinu výrobků je dle informací francouzské celní správy 7-10 %.

Této dani podléhá většina dovážených výrobků (potravinářské výrobky, elektronika, oděvy, obuv, kosmetika, ropné a chemické produkty), nicméně některé produkty jsou z této daně osvobozeny – například řemeslné výrobky či suroviny pro místní výrobu v různých oborech jako stavebnictví, výroba elektřiny, ale i výroba piva v místních minipivovarech. Jde tedy o obory, ve kterých mají české firmy značné znalosti.

KDE ZÍSKAT INFORMACE A PORADENSTVÍ

Pro zájemce o vstup na tento karibský trh a k poskytnutí prvních informací ke spolupráci s lokálními partnery je k dispozici honorární konzulát České republiky v Baie-Mahault. Vzhledem k právní profesi honorární konzulky je možné také využít jejích znalostí v právních záležitostech a kontaktů na místní transportní firmy, které plně ovládají problematiku administrativy okolo daně z přidané hodnoty a přístavního poplatku. Je možné také navázat kontakt s místní obchodní komorou (CCI IG) a odborem podpory podnikání a území (Direction de l’appui aux entreprises et aux territoires), která centralizuje vztahy s místními podniky prostřednictvím jejich sítě. Obchodní komora rovněž spravuje hlavní veletržní komplex CWTC v Jarry, ve kterém se koná pravidelně v dubnu stavební veletrh 3 jours de l’immobilier et de la construction a další veletrhy.

Veronika Šťouračová, honorární konzulka ČR na Guadeloupe

Klára Cincibuchová, stážistka

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět