Francie zachraňuje letectví a automobilový průmysl

Francie vyhlásila plán státní podpory pro dva klíčové segmenty ekonomiky – automobilový a letecký průmysl. Obě odvětví se potýkají s propadem prodeje až o 90 procent, v obou hrozí ztráta pracovních míst. Kromě finančních podpor klade balíček důraz také na ekologická řešení. 

Továrna Airbusu v Toulouse. Foto Shutterstock

Balíček pro automobilový průmysl je zaměřen na oživení poptávky zejména po vozech, které zůstaly na skladě. Na dobu od 1. 6. 2020 do konce roku se proto zvýší nebo zavedou bonusy při nákupu aut. Bonus při nákupu nového auta se stoprocentně elektrickým pohonem a cenou do 45 tisíc eur se tak zvýší ze 6 000 na 7 000 eur pro soukromníky a ze 3 000 na 5 000 eur pro podniky. U vozidla s hybridním pohonem, dojezdem přes 50 km v čistě elektrickém režimu a cenou do 50 tisíc eur se zavede bonus 2 000 eur. Pro 75 % francouzských domácností, které spadají do nižších příjmových kategorií, bude při nákupu modernějšího auta (třeba i ojetého) náhradou za staré (z jedné ze tří spodních emisních kategorií) bonus ve výši 3 000 eur. U nákupu elektromobilu nebo při konverzi vozidla se spalovacím motorem na elektrický pohon bude bonus činit 5 000 eur.

Dvě hlavní francouzské automobilky, Renault a PSA (Peugeot), se pod vlivem kapitálového podílu státu zavázaly udržovat výrobu elektromobilů ve Francii. Zároveň by měly brát v úvahu sociální a ekologická hlediska a nevyvíjet na své francouzské subdodavatele takový cenový nátlak, který by je nutil převádět výrobu do levnější ciziny. V roce 2025 by tak francouzská výroba aut s elektrickým a hybridním pohonem měla dosáhnout 1 mil. kusů. Firma Renault se zároveň uvolila následovat PSA a přidat se k francouzsko-německé alianci pro evropskou výrobu baterií.

Francouzský automobilový průmysl se potýká s propadem obratu až o 90 procent. V ohrožení jsou pracovní místa i v této továrně PSA v Poissy. Foto Shutterstock

Francie buduje dobíjecí infrastrukturu

Pro automobilový průmysl je také plánován dotační fond ve výši 350 mil. euro na podporu podnikového výzkumu a modernizace kapitálově slabších malých podniků, a zároveň také investiční fond o objemu 600 mil. euro pro mimořádné potřeby. Zvýšením investic se má například o rok urychlit instalace nabíjecích stojanů tak, aby jich do konce roku 2021 bylo v zemi v provozu 100 tis.

Plán tak kromě krizové finanční podpory potvrzuje pokračování dosavadního kurzu k ekologizaci ekonomiky, což bude představovat růst poptávky po nových elektrických komponentech a zařízeních jak pro výrobu aut, tak s tím spojenou dobíjecí infrastrukturu.

Záchranný balíček pro letecký průmysl má hodnotu 15 mld. euro (z toho 7 mld. pro Air France) a tři hlavní cíle – záchranu pracovních míst, modernizaci menších podniků a dekarbonizaci letadel.

Letecký provoz se nejspíše vrátí na úroveň roku 2019 až za 2 – 3 roky a například jen firma Airbus byla nucena snížit výrobu o 40 %. Bez rychlé pomoci státu hrozí zánik 100 tis. pracovních míst v následujících šesti měsících. Zároveň je tak riziko ztráty know-how a koncentrace dopadu na tři regiony (Occitanie, Nouvelle Aquitaine, Normandie), kde se nachází většina z 1 300 výrobních firem tohoto odvětví. Francie a Evropa nemohou dopustit, aby trh ovládl americký Boeing a čínský Comaq.

Odklad splátek za letadla

Záchrana pracovních míst: Prvním nástrojem tohoto pilíře je posun splátek existujících exportních úvěrů o 12 měsíců v celkové výši 1,5 mld. euro. Druhým nástrojem je francouzský návrh Evropské komisi o prodloužení možné doby odkladu splátek nových úvěrů na nákup letadel ze 6 na 18 měsíců, s finančním dopadem cca 2 mld. euro. Třetím nástrojem budou vládní nákupy obranné techniky od francouzských výrobců ve výši 800 mil. euro.

Modernizace malých a středních podniků: Prvním nástrojem je zřízení investičního fondu ve výši až 1 mld. euro na modernizaci strategických podniků této kategorie (do kterého přispějí 200 mil. euro i čtyři největší firmy (Airbus, Safran, Thales a Dassault). Druhým nástrojem potom fond pro digitalizaci, robotizaci a automatizaci ve výši 300 mil. euro na technologický rozvoj subdodavatelů leteckého průmyslu.

Dekarbonizace letadel: Vývoj uhlíkově neutrálního letounu by měl být hotov do roku 2035 místo původně plánovaného roku 2050. Vývoj bude podpořen fondem ve výši 1,5 mld. eur prostřednictvím Rady pro výzkum v civilním letectví. Podpoří se vývoj nových technologií s nižší spotřebou paliv, větší elektrifikace a aplikace alternativních paliv, jako je vodík.

Příležitosti pro subdodávky lze odhadovat v pokračujícím trendu dosavadního francouzského kurzu k ekologizaci a modernizaci výroby, zavádění pracovních postupů s větším využitím zařízení a programů pro automatizaci procesů a pracovní komunikaci na dálku.

Václav Žilka, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Paříži

 

ministr Tomáš Petříček navštívil firmu Linet