FINSKO NÁSOBÍ SVÉ CÍLE PRO ELEKTROMOBILITU
Finsko pravděpodobně až ztrojnásobí své cíle pro následující desetiletí v oblasti elektromobility: do roku 2030 by v provozu mělo být až 700 tisíc elektromobilů a dobíjecích hybridů. Vláda chystá řadu investic do infrastruktury a cílených opatření pro rozvoj elektromobility.

Ilustrační foto: Shutterstock
S přicházejícím boomem v této oblasti se otevírá řada příležitostí i pro české firmy, a to nejen v oblasti dobíjecích stanic a souvisejících produktů a služeb, ale i bateriových systémů a dalších komponentů s elektromobilitou souvisejících. Dalšími příležitostmi bude plánovaná digitalizace dopravy či rozvoj regionálního elektrického letectví ve Finsku.
JAK SPLNIT EMISNÍ CÍLE
Na konci října 2020 pracovní skupina finského Ministerstva dopravy a komunikací oznámila, že pokud chce Finsko dosáhnout cíle snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 na polovinu, musí mít, kromě řady dalších opatření, do té doby v provozu zhruba 700 tisíc bezemisních či nízkoemisních automobilů (většinou by se mělo jednat o plně elektrické automobily, z menší části pak hybridy a další nízkoemisní vozidla).
Jedná se téměř o trojnásobek původního cíle vlády z roku 2016, který požadoval 250 tisíc elektromobilů do roku 2030. Dnes je již zřejmé, že tento cíl překročen bude a reálně se bude jednat o 360 – 700 tisíc elektromobilů. Ministerstvo dopravy a komunikací bude na základě zprávy pracovní skupiny dále pokračovat v přípravě konkrétních plánů, které budou předmětem široké politické diskuze. Finální rozhodnutí vlády se očekává během příštího roku.
V roce 2019 bylo ve Finsku registrováno 114 tisíc automobilů, z nichž bylo pouze 1900 elektromobilů a 9500 dobíjecích hybridů. Již v letošním roce však i díky opatřením vlády a municipalit došlo k výraznému nárůstu nově registrovaných nízkoemisních či bezemisních automobilů, z nichž hybridy, dobíjecí hybridy, plynem poháněné automobily a plně elektrické automobily tvoří více jak 35 %. Pro dosažení navrhovaných zásadních změn ve vozovém parku během jedné dekády v de facto kterémkoliv zvažovaném scénáři musí být přijaty zcela bezprecedentní kroky.
POZITIVNÍ MOTIVACE
S ohledem na odpor významné části politického spektra i veřejnosti vůči politicky citlivým fiskálním opatřením typu zásadního zvyšování spotřební daně z fosilních paliv či zavedení emisních povolenek pro oblast dopravy lze očekávat, že Finsko bude muset jít spíše cestou pozitivní motivace ke koupi elektromobilů. A to prostřednictvím finančních příspěvků (již od roku 2018 je možné čerpat dotaci na koupi elektromobilu ve výši 2 tisíc eur), daňových úlev (na koupi i náklady spojené s dobíjením), výhodných daňových pravidel pro obnovování firemních flotil a uvolňování relativně nových nízkoemisních automobilů na trh ojetin v kombinaci například s navýšením daní z automobilů se spalovacími motory.
Jednou ze základních podmínek bude masivní rozvoj sítě dobíjecích stanic, do kterých ve velkém investuje i stát, přičemž tyto investice budou zcela jistě pokračovat i nadále. Do roku 2030 se předpokládá existence více jak 170 tisíc nabíjecích stanic s celkovou kapacitou dobíjení přes 600 tisíc parkovacích míst. V České republice se s ohledem na nižší ambice i geografické odlišnosti plánuje vybudovat zhruba pětina dobíjecích stanic do roku 2040. Zapojení českých firem do rozvoje elektromobility ve Finsku, jež se v této oblasti staví do pozice lídra, může proto pro české subjekty být cennou zkušeností i referencí nejen v evropském měřítku, ale i v rámci rozvoje české infrastruktury, jehož masivnější nástup bude oproti Finsku zpožděn.
Zásadní navýšení vládních cílů v oblasti elektromobilů a související infrastruktury, rozsáhlé investice a již zcela zřetelné celkové trendy vytváří s ohledem na nedostatečné domácí kapacity prostor pro uplatnění českých řešení i výrobků zejména v oblasti veřejných dobíjecích stanic, dobíjecích stanic pro domácnosti, rezidenční a kancelářské budovy či elektrobusy. Další zajímavé příležitosti se otvírají v oblastech s dobíjením souvisejících, jako je například jejich propojení s platebními aplikacemi, on-line služby a údržba související s provozem stanic, interaktivní mapy dobíjecích bodů apod.
VÝROBA BATERIÍ
Finsko se samo chce soustředit na výrobu velkokapacitních baterií i pro automobilový průmysl – je zde proto rostoucí prostor pro technologickou i exportní spolupráci v oblasti jednotlivých komponentů bateriových systémů. S boomem elektromobility ve Finsku samozřejmě obecně poroste i poptávka po jednotlivých komponentech elektropohonů, řídících jednotek, převodovek apod. Příležitosti pro subdodávky i technologickou spolupráci budou spojené i s poměrně výrazným navyšováním kapacit finské automobilky Valmet Automotive v Uusikaupunki, které bylo oznámeno na konci října 2020 a souvisí právě s masivním přechodem na elektrifikaci automobilů.
Zajímavé příležitosti pro české firmy se velmi brzy otevřou i v oblasti digitalizace dopravy, na kterou chce Finsko vedle podpory obnovitelných zdrojů a zelené ekonomiky obecně použít významnou část z celkové částky 2,3 miliardy eur, kterou by mělo obdržet z Fondu obnovy EU. Nabíjecí technologie a související infrastruktura zaznamenají během následujících let ve Finsku velký rozvoj i v souvislosti s elektrickým letectvím, kde má Finsko na regionální úrovni velké ambice, které aktuálně rozvíjí v rámci již konkrétních projektů. I zde tedy budou příležitosti pro české firmy a Velvyslanectví ČR v Helsinkách vývoj elektrického letectví v zemi pečlivě monitoruje, aktivně se angažuje v zapojení českých firem a připravuje v této oblasti i další konkrétní projekty.
Daniel Horák, ekonomický diplomat
Jana Arhio, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Helsinkách