E-commerce v Německu roste. Nabízí řadu šancí i pro české firmy

Maloobchod se během covidových opatření částečně přesunul do on-line prostření a jeho obrat neustále roste. Elektronický obchod představuje relativně snadnou možnost proniknutí na německý trh, a to i pro české firmy.

Ilustrační foto: Shutterstock

V roce 2021 dosáhly v Německu tržby prostřednictvím e-commerce 86,7 mld. eur. Odhad pro rok 2022 se blíží 97,4 mld. eur. Nákupy z pohodlí domova mezi zákazníky vítězí. Růst e-commerce představuje výzvu pro tradiční maloobchod. Podle Spolkového svazu e-commerce a zásilkového obchodu (Bundesverband E-Commerce und Versandhandel) utratily německé domácnosti jedno zpěti eur v roce 2021 v nákupech on-line. Jen ti obchodníci, kteří jsou schopni se přesunout do on-line prostředí a přijímat objednávky na širší sortiment, než který lze fyzicky vystavit, a navíc v kterýkoliv okamžik dne bez omezení otevírací doby, se mohou podílet na růstu trhu.

Služby jako „Click and Collect“ od Ikea nebo „Drive-In Bestellung“ od Decathlonu mění kromě způsobu nakupovaní i trávení volného času německých zákazníků. Zákazník si v aplikaci nebo na webu vybere zboží, které se mu líbí a následně si jej přijede vyzvednout nebo mu je obchodník přímo naloží do kufru auta. Koronavirová opatření naučila německé zákazníky využívat výhody nakupování po internetu a ti se jich rozhodně nehodlají vzdát.

Severní Porýní-Vestfálsko má nejvíc spotřebitelů

Největší koncentrace spotřebitelů je v nejlidnatější spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Místní zemská vláda spatřuje v podpoře digitalizace maloobchodu významnou příležitosti pro ekonomický rozvoj a podporu moderních pracovních míst. Právě nová pracovní místa pomohla absorbovat propouštěné v období covidového lock-downu. S rozvojem e-commerce neroste jen prodej zboží pomocí on-line platforem, ale zvětšují se i příležitosti v digitálních službách a vývoji aplikací, které elektronický obchod ke svému rozvoji potřebuje.

Zemská vláda zřídila specializovaný web pro místní, zemské, sektorové novinky a trendy. Podnikatelé, kteří jsou zdatní v němčině mohou využít i on-line školení podpořená zemskou vládou k pomoci při zakládání digitálních obchodů.

Generální konzulát České republiky v Düsseldorfu společně s agenturami CzechTrade a CzechInvest připravil krátký návod k proniknutí na německý trh prostřednictvím e-commerce. V návodu naleznete základní informace, které vám pomohou k zahájení on-line prodeje na trhu, na kterém se každý rok pokouší uspět nejen nové německé společnosti, ale i celá řada obchodníků a výrobců ze sousedních států jako je Nizozemí nebo Belgie, ale i z celé řady zámořských lokalit.

Petra Appelbaum, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v Düsseldorfu

Pavel Chovanec, CzechInvest Düsseldorf

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět