Dánsko automatizuje příměstské vlaky. Subkontrakty jsou otevřené i Čechům

Dánské dráhy plánují rozsáhlou automatizaci provozu 170 km příměstské dráhy (S-bane). Hlavní zakázku získala firma Siemens Mobility, následné tendry ale pro potenciální české subkontraktory otevírají příležitost k zapojení se do přípravy tratí na provoz v bezobslužném režimu.

Síť příměstských vlaků už dosáhla svého maxima přepravní kapacity a čeká ji modernizace. Foto Shutterstock

Kontrakt pro Siemens Mobility nezahrnuje pouze dodání příměstských vlaků, které mají nahradit 104 osmivozových a 31 čtyřvozových souprav EMU, budou – stejně jako je tomu už nyní u kodaňských souprav metra – schopny automatizovaného provozu bez strojvůdce, založeném na komunikaci pomocí zařízení Trainguard MT.  Následná smlouva o podpůrných systémech bude pokrývat dodávku široké škály technického vybavení pro podporu přeměny sítě příměstských vlaků S-bane na plně automatický provoz, včetně stavebních úprav trati a nástupišť, instalace kamerových systémů CCTV, tlačítek pro nouzové zastavení na nástupištích či systému pro detekci osob a předmětů na trati.

Právě zde vidíme prostor pro české firmy, jež mají výjimečnou příležitost se na projektu modernizace 170 km příměstských železničních tratí na provoz v bezobslužném režimu GoA4 (Grade of Automation 4) podílet z pozice subkontraktora. Vedení Dánských železnic, společnosti DSB, předpokládá, že zakázku na podpůrné systémy vyhlásí do konce roku 2025.

Maximální kapacita vlaků dosažena

Stávající síť S-bane, jež je v masivním rozsahu využívána zejména k dojíždění za prací či do školy mezi Kodaní a jejími satelity takzvané širší Kodaně, dosáhla podle vyjádření DSB své maximální kapacity během dopravní špičky a současná generace S-vlaků tak musí být nahrazena v horizontu 15 let. První vlaky S-tog bez strojvedoucího by měly na pilotním úseku – okruhu kolem Kodaně (linka F, tzv. Ringbanen, jež jako jediná neprochází hlavním nádražím jakožto klíčovým železničním uzlem Kodaně), jezdit od roku 2030. Celá síť S-bane by měla být plně automatická kolem roku 2037.

Oto Weniger, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Kodani

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět