Dánská veřejná správa obměňuje vozový park. Přednost mají elektroauta
Prodej elektromobilů v Dánsku zaznamenává trvalý a kontinuální růst, veřejná sféra ovšem pokulhává a sklízí kritiku. V následujících měsících lze proto očekávat, že si elektroauta ve větších objemech budou objednávat státní úřady nebo místní a regionální samosprávy.

Ilustrační foto Shutterstock
Dánská veřejná sféra v pořizování elektromobilů za privátním sektorem stále výrazně zaostává a vláda tak sklízí oprávněnou kritiku za to, že ačkoliv prosazuje zelenou tranzici napříč celou společností a všemi sektory, pro potřeby státních úřadů v posledních dvou letech nakoupila pouhých 80 „zelených“ automobilů (elektromobilů a plug-in hybridů), čímž jejich podíl ve státních úřadech dosáhl k červenci 2021 pouhých 1,2 %.
O poznání lépe vypadá zastoupení elektrických vozů ve vozových parcích místních samospráv (9,4 %) a vyšších samosprávných celků – regionů (13,1 %), jenž v posledních letech stabilně roste. Elektromobily jsou obzvláště oblíbené komunálními sociálními službami (tzv. hjemmepleje), zajišťujícími péči o seniory a další osoby se sníženou soběstačností v jejich domácnostech.
Podíl elektromobilů na celkovém počtu prodaných nových osobních aut v Dánsku letos v lednu dosáhl 18 % a vůbec poprvé tak překonal prodej vozů hybridních, přičemž podíl obou kategorií dohromady aktuálně dosahuje 31 % všech nových registrací. Trh s novými elektromobily i plug-in hybridy se mimoto během roku 2021 významně rozrostl o řadu nových modelů, takže zatímco ve 3. čtvrtletí roku 2020 bylo v nabídce 43 vozů těchto kategorií, ve stejném období roku 2021 to bylo již 73 modelů.
Většinu nových elektromobilů si pořídili fyzické osoby. Přispívá k tomu i fakt, že elektrovozy jsou osvobozeny od registračního poplatku, jenž může dosáhnout až 150 % pořizovací ceny vozidla. Od letošního ledna se odpuštění registračního poplatku přestalo vztahovat na plug-in hybridy, a tak lze očekávat, že prodeje elektromobilů stoupnou ještě výrazněji.
Dánsko si stanovilo cíl ukončit do roku 2035 prodej nových vozidel se spalovacími motory a podobně jako v dalších oblastech zelené tranzice je odhodláno svůj cíl naplnit. Lze dokonce oprávněně očekávat, že k němu fakticky dojde ještě dříve v důsledku rostoucího nezájmu o vozidla se spalovacím motorem. Postupná obměna stávajícího „konvenčního“ vozového parku za elektromobily, a to jak ve státní správě, tak v místních a regionálních samosprávách, proto v následujících měsících a letech bude bezesporu pro české výrobce elektromobilů představovat velmi zajímavou obchodní příležitost.
Oto Weniger, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Kodani