Čínská obdoba Black Friday představila i české produkty

Pod číslem 618 se v Číně skrývá druhý největší nákupní svátek, který probíhá v e-shopech od konce května do poloviny června. Do čínské obdoby akce Black Friday se letos zapojila také česká ambasáda, která podpořila české produkty dostupné po internetu.

Ilustrační foto Shutterstock

Letošní nákupní akce 618 byla jubilejní. Stojí za ní totiž e-shop JD.com, který 18. června (odsud i jméno svátku) oslavil 20 let na trhu. Za svoji však nákupní akci přijali i další hráči v sektoru elektronického obchodu. Velvyslanectví v Pekingu se přímo zapojilo do propagačních aktivit v rámci svátku 618 a při té příležitosti v ústředí firmy JD představilo české produkty online divákům.

Platforma JD.com umožňuje zakládání takzvaných národních e-commerce pavilonů, kam jsou umisťovány pouze produkty z jednoho státu. Koncem roku 2021 byl takto otevřen český národní pavilon pro přeshraniční e-commerce, v letošním roce se pak počítá s otevřením českého pavilonu pro zboží importované klasickou cestou. Kromě toho byl ještě začátkem roku 2023 spuštěn obchod s prémiovými českými produkty.

Velvyslanectví ČR v Pekingu se zúčastnilo také doprovodného programu, jehož součástí bylo i zveřejnění přehledové zprávy JD s údaji o prodejích importovaného spotřebního zboží. Data ukazují, že 59 % veškeré hodnoty transakcí na JD připadá na muže, kteří nejvíce nakupují kategorie alkoholických nápojů, sportovního vybavení a kancelářské elektroniky. Ženy nakupují zejména potraviny a nápoje a produkty pro péči o matku a dítě. Hlavními zdroji poptávky po importovaných produktech jsou města první a druhé úrovně charakterizované vysokým počtem obyvatel a vysokou kupní silou.

Nákupní akci 618 letos podpořila i česká ambasáda v Pekingu. Foto JD.com

Čína má dobrou logistiku i infrastrukturu

Letošní nákupní festival 618 měl ukázat, jak se čínská domácí spotřeba zotavuje po tříletém útlumu způsobeném protiepidemickými opatřeními. Samotné JD oznámilo, že letošní ročník vytvořil nový rekord co do celkového objemu transakcí, oproti minulému ročníku se odhaduje jejich růst o 6-8 %. Reálné výsledky je ale obtížné vyhodnotit, protože internetoví giganti nezveřejnili objemy prodejů v tomto období. Analytici se však domnívají, že tempo jejich meziročních růstů zaostává za předešlými ročníky, z čehož se dá vyčíst nižší spotřebitelský sentiment. E-commerce však nadále představuje vhodný kanál pro prodej spotřebního zboží. Umožňuje oslovit široké spektrum potenciálních zákazníků napříč různými čínskými regiony, protože díky vysoké úrovni čínské infrastruktury a logistiky nepředstavuje vzdálenost překážku pro vnitrostátní transport zboží.

Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět