Čína testuje blockchain v potravinářství
Čína testuje používání technologie blockchain, která umožní zákazníkům sledovat kompletní trasu potravinářského výrobku ve studeném řetězci – od výrobce až na prodejní pult.

Ilustrační foto: Shutterstock
Jako první se trasování objevilo na trzích v Hangzhou, hlavním městě čínské provincie Zhejiang. Takzvaný „Zhejiang Cold Chain společně spravují úřady provincie a obchodní inspekce (Zhejiang Provincial Market Supervision and Administration Bureau). Systém inspirovaný finanční technologií blockchain funguje na principu naskenování QR kódu a zobrazuje kompletní informace o výrobku a jeho cestě k zákazníkovi.
Systém sledovatelnosti potravin „Zhejiang Cold Chain“ je založen na spolupráci s Alibaba Group, konkrétně jejich Alibaba Cloud a Ant Group. Alibaba Cloud poskytuje technologie pro cloudové řešení aplikace a pro zajištění sledovatelnosti bezpečnosti potravin na základě analýzy dat. Ant Group zajišťuje blockchain technologii. Výsledný systém je schopen sledovat cestu produktu napříč celým studeným dodavatelským řetězcem, od první zastávky, přes balení a transport až k zákazníkovi.
V Hangzhou začali QR kódy pro trasování používat i prodejci mořských plodů Zákazníci si tak mohou zobrazit celou řadu informací o příslušném výrobku, včetně například označení výrobce, data výroby, importéra, doby trvanlivosti či čísla certifikace.

Pro čínské zákazníky není jednoduché zjistit, odkud zboží pochází. Foto: Shutterstock
Konec nejasným informacím
Díky využití technologie blockchain nelze jednotlivá data po jejich zadání měnit. Technologie nabízí řešení pro nedostatky tradičních systémů pro sledování původu a kvality zboží, jakými jsou nejasné informace, či nízká bezpečnost informací a možnost jejich přepisu. Bezpečnost potravin a autentičnost výrobků je v Číně stále vnímána jako velmi problematické téma a velká část zákazníků pečlivě zvažuje, kterým prodejcům a výrobkům poskytne svou důvěru. Využití technologie blockchain v oblasti potravinové bezpečnosti a boje proti padělkům má v Číně značný potenciál a lze očekávat, že se využívání podobných aplikací jako „Zhejiang Cold Chain“ dále rozšíří a zároveň se tímto směrem budou ubírat také očekávání čínských zákazníků.
Obecně lze v Číně pozorovat až překotný rozvoj této technologie. Čínský blockchainový sektor podstatně rostl i v době koronavirové krize. Mezi lednem a červencem 2020 bylo v Číně založeno více než 10 tisíc firem specializujících se na tuto technologii, v naprosté většině se však jedná o mikro či malé firmy. Sektor podporuje také čínská vláda, které od začátku roku zavedla opatření pro podporu rozvoje technologií blockchain v řadě regionů.
Dětská výživa: Číňané preferují zboží z dovozu
České firmy by měly sledovat rozvoj využití těchto technologií v Číně. Zejména v některých kategoriích, jako je například dětská výživa, jsou čínští zákazníci při nákupu velmi opatrní a jednoznačně preferují zahraniční zboží. Na čínském trhu je však stále možné narazit na zboží, které se za importované pouze vydává a pro zákazníky není jednoduché toto okamžitě odhalit. Využití obdobné technologie pro sledování případné cesty potravin z České republiky až k zákazníkovi v Číně by českým produktům mohlo poskytnout značnou konkurenční výhodu. V případě většího rozšíření systémů na sledování původu potravin na čínském trhu se může jejich využití pro firmy stát až nutností. A to zejména pro méně známe značky, které na čínském trhu nemají vybudované renomé a silnou důvěru zákazníků.
Lukáš Svatek, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Šanghaji