ČÍNA PATŘÍ MEZI SVĚTOVOU ŠPIČKU VE VÝVOJI AUTONOMNÍCH AUT
Odvětví autonomních vozidel v posledních letech v Číně významně roste a země patří mezi světovou špičku v jejich vývoji a využití. Velké technologické společnosti provádějí testování a zavádějí samořídící auta do provozu a čínské úřady ve velkém vydávají licence, zakládají pilotní zóny a vytvářejí regulace.

Jedničkou na čínském trhu je firma Baidu, která vyrábí autonomní taxíky Apollo Go. Foto Baidu
Čínská vláda již před několika lety vyhodnotila autonomní řízení jakožto perspektivní a strategický sektor, do kterého se rozhodla investovat a pobízet jeho vývoj. Jedná se zejména o snahu vyvíjet samořídící taxi vozidla či autobusy, ale využití této technologie může zasáhnout do všech oblastí využívající automobily, například doručovací služby. Mezi nejvýznamnější čínské firmy vyvíjející autonomní vozidla patří internetový gigant Baidu se svojí značkou Apollo (Apolong), dále Pony.ai či WeRide.
První testovací zóna byla zřízena v Šanghaji již v roce 2016. Před pěti lety vydaly čínské úřady Strategii pro inovaci a rozvoj inteligentních vozidel, která stanovuje plán stát se velmocí v tomto odvětví do roku 2030 a popisuje kroky, jak toho dosáhnout – ty zahrnují meziresortní spolupráci, úpravu legislativy a budování příznivého ekosystému a vhodné infrastruktury. V následujících letech vyšlo několik regulací a dalších právních dokumentů k testování a použití autonomních vozidel.
Skoro dvacet měst testuje v provozu
K loňskému srpnu bylo v celé zemi zřízeno 32 tisíc kilometrů silnic pro testování autonomních vozidel a vydáno 16 tisíc licencí. Nejméně 19 čínských měst provádí testování samořídících taxi vozidel a autobusů. Patří k nim zejména Peking, Wuhan, Shenzhen, Kanton či Šanghaj. Prvním městem, které v některých svých čtvrtích povolilo provoz plně autonomních vozide, se stal jihočínský Shenzhen, jedno z technologických center země.
V Pekingu bylo na začátku minulého roku využíváno 1160 km silnic, na nichž bylo testováno 384 vozidel osmnácti různých firem a ve městě existuje samořídící dopravní spojení (s bezpečnostním řidičem) na trase mezi letištěm Daxing a oblastí Yizhuang (I-čuang). Na začátku letošního roku vydaly městské úřady nové nařízení, které povzbuzuje další vývoj autonomního řízení pro osobní dopravu. Mimo jiné rozšiřuje zónu, kde mohou testovány částečně autonomní vozy a vyzývá k budování chytré infrastruktury.
Za jedno z nejpokročilejších měst v oblasti autonomního řízení na světě je ovšem považován středočínský Wuhan, kde jsou již běžně v provozu samořídící taxi vozy služby Apollo Go. Předností Wuhanu není celkově velké množství aut v provozu – v říjnu 2024 přes 400 plně autonomních taxi vozů -, ale velikost pokrývané oblasti, která zahrnuje téměř celé město. Na začátku letošního roku vydalo město nařízení, které, podobně jako to pekingské, povzbuzuje k dalšímu vývoji autonomních vozidel a odstraňuje některé administrativní překážky.
K významným pokrokům dochází také v jihočínském Kantonu (Guangzhou), který dle dostupných informací disponuje 1980 km silnic k testování, z čehož 260 km jsou rychlostní komunikace, spojující například jižní vlakové nádraží a letiště Baiyun. Ve městě fungují samořídící taxi služby, ale i autobusy. Na zprovoznění autonomních autobusových linek pracuje také Shenzhen.
Apollo expanduje do Dubaje
Nejúspěšnější a vůdčí značkou autonomních vozidel v Číně je Apollo společnosti Baidu. V roce 2017 spustila firma sériovou výrobu samořídících elektrických autobusů. Kromě samotné produkce vozů poskytuje také operační systém Duer a vyrábí i hardwarové součástky pro svá vozidla. Baidu při vývoji a trénování umělé inteligence vozů těží z velké zásoby dat, které má díky svým internetovým produktům (vyhledávač a mapy této společnosti patří k nejpoužívanějším v Číně). Společnost také provozuje platformu samořídících taxíků Apollo Go, která v prosinci 2024 dostala povolení působit a testovat své služby také v Hong Kongu. Letos v březnu podepsalo Baidu dohodu s Úřadem pro silnice a dopravu Dubaje o testování a spuštění taxislužby Apollo Go ve městě. Do konce roku 2025 by v nejlidnatějším městě Spojených arabských emirátů mělo jezdit 100 taxi vozů Apollo.
Společnost Pony.ai v únoru 2017 jako první v Číně uvedla do provozu svá autonomní vozidla. Ve stejném roce spustila taxislužbu PonyPilot a o dva roky později začala v Kantonu provozovat samořídící nákladní vozy. Další významnou firmou je WeRide, která vyvinula samořídící mini autobusy, rozvážkové vozy či městské čistící vozy. WeRide spolupracuje například s německým výrobcem autodílů Bosch a čínskou robotickou společností Horizon.
Čína láká zahraniční investory
Autonomní řízení je odvětví, jehož vývoj čínská vláda podporuje, a u nějž můžeme v blízké budoucnosti očekávat růst a další rozvoj. Na něj jsou navázány další oblasti průmyslu (automobilový průmysl, specifické komponenty, umělá inteligence a podobně), což může představovat potenciál pro zahraniční firmy. Čína se také momentálně snaží přilákat do země zahraniční investory – k čemuž vyslal jasný signál prezident Si Ťin-pching při schůzce s představiteli významných zahraničních společností 28. března. Spolupráci s čínskými subjekty je však vždy třeba pečlivě zvážit, jelikož mnohdy může být z čínské strany hlavním motivem, zejména v okrajových segmentech trhu, transfer technologií či jiná strategie, která může v konečném důsledku zahraniční firmu poškodit.
Adam Kupka, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Roman Leuchter, stážista, Velvyslanectví ČR v Pekingu