ČÍNA BUDUJE NA HAINANU OBŘÍ ZÓNU VOLNÉHO OBCHODU, ČEŠI MAJÍ ZÁJEM

Budovaný Free Trade Port (FTP) na čínském Hainanu se má do dvou let stát největší zónou volného obchodu tohoto typu na světě. Ambiciózní rozvojové plány mají z ostrova učinit magnet pro turismus, nákupy a podnikaní v regionu jihovýchodní Asie. To je příležitost i pro české značky. Prvního veletrhu spotřebního zboží promujícího bezcelní prodej se zúčastnilo několik z nich.

Konferenční centrum v Haikou, hlavním městě čínské provincie Hainan. Foto: Shutterstock

Čínská vláda má s ostrovní provincií Hainan ambiciózní plány. Bezcelní prodej zboží je důležitým elementem rozvojových plánů ostrova. Bezcelní zóna má v roce 2025 pokrývat rozlohu celého ostrova, jež je s 34 tisíci km2 asi 8krát větší než FTP Dubaj, 30krát větší než FTP Hongkong či 47krát větší než FTP Singapur. Free Trade Port na Hainanu však bude nabízet volný, cly či spotřebními daněmi nezatížený, obchod v daleko širším formátu. Kromě rozvoje turismu a maloobchodu má být FTP Hainan územím se špičkovým high-tech průmyslem a rozvinutými finančními i dalšími službami.

HAVAJ VÝCHODU

V roce 2019 navštívilo ostrov 83 milionů turistů, většinou původem z pevninské Číny, generujících výnosy z turistického ruchu ve výši 15 miliard dolarů. V pandemickém roce 2020 zavítalo na Havaj Východu, jak se občas o Hainanu hovoří, meziročně o 22 % méně turistů, maloobchodní tržby v duty-free obchodech však meziročně vzrostly o 127 % na celkových cca 5 miliard dolarů a prognózy pro další léta slibují raketový růst prodejů – 9,3 miliardy dolarů v letošním roce, 15,5 miliardy dolarů v roce příštím a 46,5 miliardy dolarů na konci pětiletky, tedy v roce 2025.

CESTA VEDE PŘES PĚT DRŽITELŮ LICENCÍ

Jak se zahraniční, a tedy i české značky mohou dostat na pulty těchto obchodů? Pouze smlouvou s jedním z provozovatelů, držitelů potřebných licencí, kterých je celkem pět a jsou výhradně v čínském státním vlastnictví. Dominantním hráčem na Hainanu s 90 % podílem na trhu je China Duty-free Group. V poslední době otevřely svoje obchody další čtyři společnosti.

Obchodní potenciál Hainanu je pro české značky zajímavý. Během prvního ročníku veletrhu China International Consumer Products Expo, konaného 7. – 10. května 2021 byla Česká republika reprezentována dvěma menšími národními pavilony. Místní partneři českých společností prezentovali potenciálním obchodním partnerům, ale i koncovým zákazníkům, sklářskou produkci a alkoholické nápoje. Na výstavní ploše čítající 80 tisíc m2 se představilo 2 628 domácích i zahraničních značek, jejichž expozice shlédlo 240 tisíc návštěvníků a tisícovka novinářů. Počty nových registrací zahraničních firem na Hainanu vypovídají o vysokém obchodním potenciálu této dosud poměrně opomíjené destinace. V roce 2020 bylo v této provincii zaregistrováno 1005 společností se zahraničním kapitálem, což představuje meziroční růst 197 %.

Smělé rozvojové plány výhodně položené ostrovní provincie Hainan jsou důležitou součástí strategie ekonomického rozvoje Číny, která cílí i na růst domácí spotřeby. V případě Hainanu se nejedná jen o peněženky čínských kupujících, ale ambicí je přilákat pozornost spotřebitelů z regionu jihovýchodní Asie. Současně se však bude Hainan profilovat jako místo výhodné pro podnikání v dalších oborech, včetně průmyslu, high-tech či finančních a dalších službách. Hainan má bezpochyby šanci stát se významným centrem turismu, obchodu i podnikání. Je dobrou příležitostí pro uplatnění české produkce.

Ladislav Horák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět