ČEŠTÍ PIVOVARNÍCI ZABODOVALI NA PRESTIŽNÍM KANADSKÉM VELETRHU

Sektor řemeslných pivovarů v Severní Americe v posledních letech významně roste a vytváří tak prostor pro další dodávky z Česka: od chmele a sladu až po inženýrská řešení. Stále větší oblibě se těší také pivo českého stylu a ležáky. Potvrdil to nedávný veletrh Ontario Craft Brewers Conference v Kanadě, na němž zabodovalo hned několik českých firem.

Ilustrační foto Shutterstock

Konec října v Ontariu se kromě barev podzimních javorů nesl i v duchu českého ležáku a českého pivovarnického řemesla, když se početná česká delegace účastnila veletrhu Ontario Craft Brewers Conference v Niagara Falls. Nejvýznamnější kanadský veletrh v tomto oboru navštívilo přes 1000 účastníků a přes 140 vystavovatelů a akce se tak vrátila na svou předpandemickou velikost. Díky projektu na podporu ekonomické diplomacie (PROPED) Generálního konzulátu Toronto, financovaného Ministerstvem zemědělství ČR, byl zajištěn společný stánek s jednotnou prezentací Česka, na kterém byly zastoupeny společnosti Budějovický Budvar, Lukr, Top Hop, Chmelařský institut, a zprostředkovaně Lindr, Bucher Denwel, Raven Trading, a Ferdinand. Na samostatných stáncích se účastnily veletrhu také firmy Cheops a Bohemia Hop, které však s českým stánkem v rámci jednotné prezentace sousedily a podílely se také na doprovodném programu.

Ačkoli se české firmy účastnily i v minulosti, tentokrát byla česká stopa na veletrhu velmi výrazná. Především je to díky doprovodné konferenci, kterou zahájil jako keynote speaker Adam Brož, vrchní sládek Budějovického Budvaru (v Severní Americe prodávaného pod názvem Czechvar). Přednáška zaměřená nejen na české ležáky, ale i na filosofii řemeslného vaření piva, ve které podle Adama Brože není určující velikost pivovaru, nýbrž přístup k vaření piva, se setkala s obrovským ohlasem a nastavila témata veletrhu na další dva dny. Stejně tak vrchní sládek Budvaru podpořil snahu kanadských kolegů o vaření ležáků, které jsou náročnou výzvou, ale je třeba ji nevzdávat.

To potvrdili i řečníci panelové diskuse o českých ležácích v Kanadě, v níž kromě Adama Brože zasedli vrchní sládek pivovaru Godspeed, který s Českem intenzivně spolupracuje, vrchní sládková pivovaru Steamwhistle, jež vaří jeden z nejvyhlášenějších ležáků v Kanadě z českých surovin, a Tomáš Schmidt, český emigrant z roku 1968 a sládek velkých pivovarů i řemeslného pivovaru Spearhead. Diskusi moderoval Stephen Beaumont, spisovatel pivovarnického prostředí a autor Světového atlasu piva, a otevřel ji také Michal Kulík, zástupce Ministerstva zemědělství ČR.

Do třetice se návštěvníci mohli seznámit s českým chmelem při prezentaci nazvané Czech Lager = Czech Hops, kterou pronesl viceprezident Svazu pěstitelů chmele Zdeněk Rosa a zástupce firmy Top Hop a V. F. Humulus František Kroupa. Plný sál sládků mohl vyzkoušet odrůdy českého žateckého chmele a selekci z letošní sklizně. Po každém vystoupení na konferenci se rovněž český stánek stal centrem zájmu, kdy návštěvníci přišli ochutnat pivo z českých surovin čepované na zařízeních firem Lindr a výčepním kohoutu firmy Lukr, což ještě komplexní prezentaci umocnilo.

 

Fotogalerie

Čeští pivovarníci se představili na veletrhu v Kanadě. Tradičním partnerem a ambasadorem českého ležáku je tu minipivovar Godspeed. Foto Generální konzulát ČR v Torontu

Společná várka s Budvarem

Rostoucí vliv českého stylu vaření piva, know-how, surovin a dalších dodávek ukazuje další konkrétní kanadský příklad, který získal během návštěvy delegace pozornost. Luc Lafontaine, vrchní sládek pivovaru Godspeed, který se dlouhodobě věnuje vaření českého ležáku a těší se velké pozornosti mezi kanadskou odbornou komunitou, uspořádal již dvě společná vaření piva s Budějovickým Budvarem. Pro český národní pivovar šlo o první zahraniční spolupráci tohoto stylu a tedy prakticky historickou událost. Při své návštěvě Česka v loňském roce vařil Lafontaine společně pivo s Adamem Brožem přímo v Budvaru, na druhé várce spolupracovali oba sládci virtuálně letos.

O víkendu před samotným veletrhem uspořádal pivovar Godspeed Brewery ve spolupráci s Generálním konzulátem ČR v Torontu akci Pivní slavnosti, kde byly obě společné akce představeny, a to za účasti odborné pivovarnické veřejnosti, partnerů GK Toronto i širší veřejnosti. Společné várky pod názvem Transatlantic a Bůh: Speciální edice, byly připraveny z žateckého chmele od Bohemia Hop a sladu od Raven Trading a obě piva mohli návštěvníci na akci ochutnat. Třetí várku pak sládci vařili přímo v Torontu a můžeme se na ni těšit v budoucnu. Příběh spolupráce a přátelství mezi sládky Godspeed a Budvaru se stal zároveň velkým marketingovým tahákem a dokonce zaujala místní média. Deník Toronto Star připravil s oběma rozhovor do víkendového čísla. Bez povšimnutí nezůstal ani fakt, že do Godspeedu nedávno dorazily tradiční dřevěné sudy vyrobené Plzeňským Prazdrojem.

Počet minipivovarů roste

Vizitka českého piva a veškerého souvisejícího know-how prezentovaného na říjnovém veletrhu se strefila do ideálního načasování na kanadském pivovarnickém trhu. Nárůst řemeslných pivovarů a jejich stoupající zájem o vaření ležáků dává možnost k prosazení českých dodávek a propagaci českého brandu, což potvrzují i statistiky. Za posledních zhruba deset let se počet pivovarů v Kanadě ztrojnásobil. V roce 2019 jich bylo napočítáno 1 120 a o rok později, i přes pandemii koronaviru, číslo vzrostlo na 1 210. Přibývají především minipivovary, kterým se daří odlákávat čím dál větší množství spotřebitelů velkých značek, a právě ležáky jsou i pro to zajímavým artiklem.

Kanadskému trhu dominují společnosti Molson Coors Brewing Company (33 % podíl na trhu) a Anheuser-Busch inBev (17 % podíl na trhu). Jejich tržní převaha rok od roku klesá právě kvůli rostoucímu zájmu o řemeslná piva z menších pivovarů. V Kanadě se v přitom roce 2020 vyrábělo 7 tisíc značek domácího piva, v roce 2019 se prodalo v Kanadě přes 21 milionů hektolitrů piva. Celkově je 85 % prodaných piv je domácí produkce, což nahrává dodávkám surovin a zařízení právě z Česka. Pro úplnost lze však zmínit, že do Kanady se ze zahraničí nejvíce dováží pivo z Nizozemí, Mexika, USA, Belgie, Německa, Velké Británie, Francie a Irska. Česká republika exportuje do Kanady každoročně pivo v hodnotě okolo pěti milionů dolarů, v roce 2021 množství dovezeného českého piva do Kanady přesáhlo 60 350 hektolitrů.

Nejpopulárnější jsou ležáky

Průměrný Kanaďan vypil v roce 2021 zhruba 66 litrů piva a nejpopulárnější jsou v Kanadě ležáky. Ty následují piva typu ale, ochucená piva a piva typu stout. Nejméně oblíbená jsou tmavá piva. Zmínění dominantní dodavatelé jako „The Canadian“ Molson produkují především právě oblíbené ležáky, ale právě díky rostoucí konkurenci řemeslné výroby umožňuje český styl vaření piva zajímavou konkurenční výhodu. Již nyní se českého chmele, nezbytného pro tento styl, dováží ročně do Kanady v hodnotě kolem pěti milionů korun ročně. V dalších letech lze tedy předpokládat nárůst vývozů z Česka a uplatnění tak mohou najít i dalších čeští dodavatelé, spolu s šířením českého pivovarnického know-how a české značky v Kanadě.

Eva Libs Bartoňová, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v Torontu

Barbora Kučerová, ekonomická specialistka, Generální konzulát ČR v Torontu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět