Český výrobce nápojů vstupuje na kazachstánský trh

V Kazachstánu je z české produkce k dostání několik značek piv, teď sortiment nápojů po několika letech rozšíří další český výrobek – minerální voda Mattoni. První dodávka známé minerálky v průběhu června doplní regály nejznámějších maloobchodních řetězců v Nur-Sultanu a Almaty.

Foto Shutterstock

Importérem produkce Mattoni je kazachstánská společnost Aniri Group, která již do Kazachstánu dováží české pivo Pilsner Urquell a Gambrinus. V první dodávce 5 400 lahví Mattoni najdeme tři varianty této přírodní minerální vody. Podle vyjádření místního importéra bude minerální vodu možné pořídit nejprve v maloobchodních řetězcích Nur-Sultanu a Almaty, následně však i ve vybraných pobočkách hotelů a restaurací.

K uzavření kontraktu mezi partnery bezesporu přispěl incomingový projekt ekonomické diplomacie MZV ČR, zaměřený na importéry české potravinářské produkce a technologií v září 2019, kdy Velvyslanectví ČR v Nur-Sultanu ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství ČR firmám napomohlo hledat a upevňovat kontakty.

Úspěch české firmy dokazuje, že se lze prosadit i na komplikovaném trhu. Kazachstán je specifický s ohledem na geografickou rozlehlost země (logistické obtíže), vysokou konkurenci z Ruska a úzký okruh koupěschopného obyvatelstva koncentrovaného ve větších městech v centru a na jihu země. Cílový okruh spotřebitelů by tedy mohlo představovat 3-4 milionů obyvatel země, z nichž přibližně 500 tisíc patří do solventnější skupiny. S ohledem na to, že spotřeba nealkoholických nápojů v Kazachstánu sleduje trendy, které panují například také v USA, následující druhy by teoreticky v budoucnu mohly získat na popularitě: energy drinky (zde převážnou část trhu tvoří lokální výrobce Dizzy), specializované drinky pro sportovce, ženy apod., fermentované nápoje (především obsahující mléčnou syrovátku), rostlinné drinky (sójové, ovesné, rýžové mléko), nealkoholická piva a vína (prozatím však bez větší poptávky).

Kazachstánský trh nealkoholických nápojů se vyznačuje nízkou sezónností (objem spotřebovaných nápojů je v průběhu roku více méně rovnoměrný), devět z deseti výrobků pochází z domácí produkce. Import nápojů činí 10 % objemu trhu, drtivá část dovážených nápojů (až 98 %) pochází z Ruska a Gruzie. Z těchto statistik vyplývá, že z celkových dovezených 200 milionů litrů nealkoholických nápojů do Kazachstánu za loňský rok připadá na ostatní importéry okolo 4 mil. litrů, což představuje realistický rozsah trhu pro české exportéry v tomto segmentu. Pokud se česká firma rozhodne pro vstup na trh, musí mít v každém případě spolehlivého a profesionálního partnera z řad dovozců a musí počítat s náklady na reklamu, bez níž bude výrobek na trhu neznámý a bez poptávky.

Olga Kalinová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Nur-Sultanu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět