„ČESKÝ“ PIVOVAR V PALESTINĚ ROZŠIŘUJE VÝROBU

V Palestině v současnosti fungují tři rodinné pivovary, které svojí produkcí zásobují především lokální a částečně také izraelský trh. Část pivní produkce se jim pak daří vyvážet i do vzdálenějšího zahraničí. Patří mezi ně také rodinný pivovar Shepherds, který nese výraznou českou stopu.

Foto: Styčný úřad ČR v Ramalláhu

Palestinské pivovary si zakládají na dodržování přísných standardů, ale vyznačují se i chutí experimentovat a zkoušet nové přístupy, ať už se jedná o adaptace úspěšných zahraničních druhů piva nebo o využití lokálních surovin.

Rodinný pivovar Shepherds založili tři bratři v palestinském městečku Birzeit v roce 2015. Od té doby se úspěšně etabloval na místním trhu, jeho pivo je možné ochutnat v některých izraelských restauracích, a daří se mu vyvážet i do Latinské Ameriky, z Evropy potom do Velké Británie.

ČESKÉ STOPY

Pivovar nese výraznou českou stopu, už při jeho založení majitelé část vybavení pořídili v České republice – konkrétně například stáčecí linku od firmy Raveco nebo výčepní zařízení od firmy Lindr. Při výrobě používají kromě jiného i české suroviny, z žateckého chmele vyrábí vlajkovou loď pivovaru, světlý ležák českého typu. Z České republiky dováží také slad. Zajímavostí při výrobě světlého ležáku je úprava tvrdosti vody na úroveň odpovídající vodě v Plzni. Kromě světlého ležáku zahrnuje stálá produkce například polotmavý ležák nebo stout, ale vyrábí také sezónní piva, nejnověji i vánoční ležák. Roční výstav pivovaru činí okolo jednoho milionu litrů.

ROZŠÍŘENÍ VÝROBY

Nyní se majitelé pivovaru rozhodli udělat významný krok k dalšímu rozvoji firmy – v plánu je rozšířit výrobu také na nealkoholické nápoje. Poblíž pivovaru proto staví novou výrobní halu, která by měla být dokončena v nejbližších měsících. Výroba bude od pivovaru oddělená a nealkoholické nápoje se budou prodávat pod novou značkou, cílí totiž na většinovou muslimskou populaci, která by mohla jakékoli spojení s výrobou alkoholických nápojů vnímat negativně. Vyrábět se zde budou limonády, ledové čaje nebo džusy určené primárně pro palestinský trh.

Nealkoholickými nápoji míří firma na mnohem širší spektrum zákazníků, čemuž odpovídá i plánovaný objem výroby, který by měl být až dvanáctkrát větší než u piva – denně by z výrobní linky mělo sjet deset až dvacet tisíc lahví. To vyžaduje i mnohem větší automatizaci, než tomu je nyní v pivovaru, kde je možné vzhledem k menším objemům část procesu výroby a balení provádět ručně. Otevírá se tím příležitost i pro české firmy, které by mohly část potřebného vybavení dodat.

Anna Morávková, ekonomická diplomatka, Styčný úřad ČR v Ramalláhu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět