Českému letectví se v Číně daří
České letectví si v posledním roce připsalo řadu úspěšných projektů v Číně. Na začátku roku 2019 byly do Číny prodány první letouny L-410, úspěšně se rozrůstá program výcviku čínských pilotů v Česku, společnosti ERA a Eldis připravují dodávky svých sledovacích technologií pro významná čínská letiště. České letecké společnosti tak prokazují, že umí být konkurenceschopné i na jednom z nejnáročnějších trhů světa.

Letadla L-410. Ilustrační foto: Shutterstock
Po dlouhých jednáních se otevřela cesta slavného českého letounu L-410 na čínský trh. Výrobce Aircraft Industries podepsal v lednu 2019 dohodu o prodeji tří těchto letadel čínské regionální letecké společnosti Yingan General Aviation.
30 letadel za šest let
Podmínkou dodávky je dokončení validace typového certifikátu L-410 UVP-E20, která se očekává v průběhu letošního roku. Během příštích šesti let plánují Aircraft Industries dodat svému čínskému partnerovi celkem 30 letadel L-410. Do spolupráce je zapojeno také Velvyslanectví ČR v Pekingu, které pomáhá Aircraft Industries v jednáních s čínskými partnery a podporuje dokončení validace.
Kontrakt na prodej tří letadel podepsali zástupci vedení Aircraft Industries a Yingan General Aviation v čínském městě Wuhan, kde bude vybudována základna pro provoz L-410. České letouny budou sloužit regionální přepravě mimo jiné v jihočínských provinciích Hubei, Hunan, Guizhou a Yunnan. Letadlo L-410 pojme až 19 cestujících a mezi jeho výhody patří schopnost přistát či vzlétnout v obtížném terénu, což přesně vyhovuje podmínkám v členitých oblastech Číny.
České radary na čínská letiště
Významný úspěch zaznamenal v loňském roce také pardubický výrobce radarů Eldis, který v mezinárodní konkurenci zvítězil v tendru na dodávku 13 radarů pro letiště v různých částech Číny. Primárními či sekundárními přehledovými radary od Eldis Pardubice budou vybaveny například letiště na severovýchodě Číně v Changchunu a Qingdao, dále pak na jihu ve městech Changsha a Guilin a také na středozápadě v Chengdu a Kunmingu.
V Číně je dobře etablovaná rovněž společnost ERA a svou techniku pro sledování letového provozu již dodala na mezinárodní letiště v Pekingu, Šanghaji a Zhengzhou. Nyní pracuje na dodání pasivních sledovacích systémů na nové mezinárodní pekingské letiště Daxing, které má být jedním z největších na světě. Provoz nového letiště bude zahájen na podzim 2019.
Úspěšně pokračuje výcvik čínských pilotů v české pilotní škole F AIR. První skupina pilotů Sichuan Airlines završila výcvik v F AIR na začátku roku 2018. Nyní F AIR s rostoucím počtem pilotů z Číny rozšiřuje své výcvikové kapacity a intenzivně spolupracuje také s českým vysokým školstvím.
Společný vývoj letadla
Čeští a čínští experti dokonce v provincii Sichuan spolupracují na vývoji a konstrukci jednomotorového turbovrtulového letadla D6 pro devět cestujících. Celý projekt je rozdělen do šesti fází a jeho dokončení se odhaduje na rok 2020, kdy má začít výroba letadla ve městě Zigong. Projekt představuje nejen nový stimul pro výzkumné a vývojové kapacity obou zemí, ale přispěje také k budování high-end výrobních klastrů pro všeobecné letectví.
Civilní letectví v Číně zažívá velkolepý rozmach. Do roku 2035 plánuje Čína vybudovat 450 letišť, což je zhruba dvojnásobek současného stavu. S tím souvisí i rostoucí import a výroba letadel a leteckých dílů, výcvik pilotů a dalšího odborného personálu či poptávka po vybavení nových letišť. Zároveň bude další rozvoj letectví v Číně vyžadovat větší otevření vzdušného prostoru. České firmy úspěšně vyváží do Číny kvalitní ultralehká letadla a zástupci českého letectví sdílejí s čínskými partnery důležitou expertizu.
Základy česko-čínské spolupráce v oblasti letectví jsou již nyní velmi silné a do budoucna lze očekávat další rozvoj společných projektů. Velvyslanectví v Pekingu bude i v dalších letech pokračovat v podpoře českého letectví v Číně mimo jiné i prostřednictvím dlouhodobého projektu ekonomické diplomacie – tzv. A-Z řešení pro čínské letectví.
Lukáš Opatrný, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu