ČESKÉ HRY SE VRÁTILY NA VELKOU GAMINGOVOU AKCI CHINAJOY V ŠANGHAJI

Česko se po několika letech vrátilo na jednu z největších světových gamingových akcí ChinaJoy 2025. V rámci projektu na podporu ekonomické diplomacie PROPED se akce zúčastnila přední česká herní studia, která představila své nejnovější projekty a navázala kontakty s místními fanoušky, developery, vydavateli a dalšími partnery.

Foto: Generální konzulát ČR v Šanghaji

Jakkoliv se světová gamingová komunita včetně českých zástupců poslední týdny intenzivně připravuje na cestu do Kolína nad Rýnem na blížící se zásadní akci Gamescom, ta největší, minimálně co se návštěvnosti týče, se konala na začátku srpna v Šanghaji. 22. ročník ChinaJoy, klíčovou akci pro celý asijský trh, letos navštívilo na 410 tisíc herních fanoušků.

Je dobře, že si tuto akci nenechali ujít ani čeští herní zástupci, kteří se prezentovali na společném národním stánku a vedle delegací z Jižní Koreje, Malajsie, Tchaj-wanu, Hongkongu, ale i jednotlivých zástupců z Německa, Francie nebo Velké Británie se rozhodně neztratili.

ČÍNSKÝ HERNÍ TRH

Čínský herní trh, ač specifický, je bezesporu největší na světě co do výnosů i počtu hráčů.  Podle mnohých zdrojů se počet hráčů videoher (včetně PC, mobilních i konzolových) v Číně v posledních letech pohybuje okolo 600-700 miliónů. Zásadně mu dominuje mobilní gaming, který je dále poháněn rychlým rozvojem 5G a cloudových herních služeb. Nelze ale opomenout ani rostoucí komunitu PC hráčů, která se odhaduje minimálně na 300 miliónů, což je vidět na rostoucí popularitě jak domácích AAA titulů, ale i těch zahraničních.

Přes místní regulace patří Čína mezi země s největším počtem aktivních uživatelů platformy Steam, přičemž i čínské hry se čím dál více objevují na této platformě. Místní trh tak nabízí velkou příležitost pro expanzi a získání nových fanoušků, a to jak v oblasti mobilních her, tak PC her.

ČÍNSKÉ INVESTICE – ŠANCE I PRO ČESKÉ FIRMY

Velké čínské firmy jako Tencent nebo NetEase se angažují globálně a investují do zahraničních herních projektů, což může pomoci i českým firmám, pokud plánují rozšíření na mezinárodní trhy. Tito globální hráči mohou pomoci i v oblasti distribuce  nebo marketingu.

Čína obecně investuje nemalé prostředky do technologií, včetně umělé inteligence a cloud gamingu nebo virtuální reality, což nabízí přístup k moderním nástrojům a může pomoci přizpůsobit se technologickým trendům.

Obrovským fenoménem jsou v Číně rovněž e-sporty, které jsou vnímány jako vysoce podporovaná sportovní aktivita.  Obrovské investice do herních arén a tréninkových center tak vytvářejí robustní infrastrukturu pro profesionální gaming a nabízejí příležitosti například pro studia vyvíjející multiplayerové hry.

 

FOTOGALERIE

Foto: Generální konzulát ČR v Šanghaji

PREZENTACE ČESKÝCH STUDIÍ

Největší brněnské studio MADFINGER Games se představilo realistickou střílečku Gray Zone Warfare, jejíž „early access“ vyšla na konci dubna a na čas se stala dokonce nejúspěšnějším titulem herního portálu Steam s téměř milionem stažení za první měsíc. Jejich hra je populární i v Asii a tak český stánek navštívila celá řada jejich fanoušků.

Z Brna je i studio INGAME STUDIOS, které zde prezentovalo hru Crime Boss – akční hru, jež se pyšní retro atmosférou a především účastí ikonických postav, jako jsou Michael Madsen, Danny Trejo, Chuck Norris nebo Kim Bassinger. Zástupce studia vystoupil také na přidružené konferenci China Game Developers Conference, kde představil odborné veřejnosti proces vývoje hry se všemi nástrahami a problémy, se kterými se tvůrci potýkali. Hra je v Číně velmi populární a právě odsud pochází největší podíl prodaných kopií hry na platformě Steam. Na druhém místě jsou Spojené státy.

Akce se zúčastnil i Skeldal Immersive, nově vzniklé studio legendy české herní scény Jindřicha Skeldala, který na veletrhu představil připravovaný projekt Actors, VR simulaci hereckého zážitku, která je vyvíjena v rámci programu Technologické Inkubace agentury CzechInvest.

Důležitou součástí české delegace byla Cyber Sail Consulting, konzultační a scoutingová společnost, která se v rámci svého portfolia významně angažuje v podpoře českého herního průmyslu. V Šanghaji představila svou novou platformu SAIL.GAME, která propojuje developery s vydavateli a investory.

ZÁJEM ČÍNSKÝCH FANOUŠKŮ

Konference pomohla posílit povědomí o českém herním průmyslu prostřednictvím setkání a diskusí  s vydavateli, ale také s vývojáři, designéry, tvůrci obsahu, PR agenturami, nebo poskytovateli serverů. Živý zájem se týkal také poskytování lokalizačních služeb, jako jsou mimo jiné překlady a dabing, programování, investice nebo technický outsourcing.

Bylo povzbudivé, že i v Číně, kde se většina herních studií primárně zaměřuje na domácí trh, a přes 300 tisíc návštěvníků trávilo celé hodiny v B2V sekci s čínskými zástupci, si na český stánek našla cestu řada fanoušků přítomných studií.

Pro všechny české účastníky se jednalo o skvělou příležitost pro pochopení širšího herního ekosystému v Asijsko-pacifickém regionu, networking, inspiraci a rozšiřování obzorů.

Česká účast byla realizována za finanční podpory Ministerstva průmyslu a obchodu ČR jako projekt ekonomické diplomacie PROPED ve spolupráci Generálního konzulátu ČR v Šanghaji, agentury CzechInvest a Asociace českých herních vývojářů.

ČESKÉ HRY MAJÍ SVÉ PUBLIKUM

Účast českých studií na veletrhu ChinaJoy potvrdila, že české hry zde mají své publikum a že místní trh je i přes svou složitost velmi atraktivní. Přestože existují výzvy spojené s kulturními rozdíly nebo požadavky na lokalizaci, svou velikostí nabízí dostatečný potenciál pro růst a úspěch.

Český gaming má určitě svou kvalitu, ale dlouho mu chyběla systematická podpora, přestože nejen napříč Evropou (například v Polsku), ale ani v zámoří není státní podpora kreativního průmyslu včetně videoher něčím zcela výjimečným. (Daňové úlevy nebo bezúročné půjčky udělaly vývojářský ráj třeba z kanadského Montréalu.) To se teď naštěstí změní proměnou Státního fondu kinematografie na Státní fond audiovize, který bude od 1. ledna 2025 nově pomáhat i videoherní tvorbě. A kdo ví, třeba podpoří již příští českou účast na ChinaJoy.

Jan Kubačka, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Šanghaji

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět