Česká firma vybudovala v Indonésii úpravnu dešťové vody

Společnost Khaanzaa vybudovala za přispění České rozvojové agentury na ostrově Bali čističku dešťové vody. V zemi s kritickým nedostatkem užitné a pitné vody projekt české firmy řeší zásadní společenský problém a současně přispívá k rozvoji podnikatelského sektoru ve vodohospodářství.

Ilustrační foto Shutterstock

Indonésie je zemí s největším počtem vodohospodářských staveb v regionu Jihovýchodní Asie. Většina z nich se koncentruje na Jávě a ostrově Bali. Zatímco na Sumatře, Kalimantanu, Sulawesi a Papue jsou plány na výstavbu čističek teprve v projektové fázi, v Makassaru a Palembangu již probíhají první výstavby. Jakkoliv se na první pohled zdá, že vodní zdroje v zemi jsou bohaté (v zemi se nachází 6 % světových vod, případně 21 % vodních zdrojů IndoPacifiku), odhaduje se, že 24 milionů Indonésanů nemá přístup k nezávadnému vodnímu zdroji a 38 milionů populace nevyužívá hygienických zařízení.

Jakkoliv světoví donoři či Korean Water v Indonésii realizují četné rozvojové projekty zaměřené na oblast sanitace, a vláda neustále navyšuje rozpočet příslušné kapitoly, jde o odvětví s maximálním prostorem pro soukromé investice a uplatnění inovativních řešení. Přesně tohoto prostoru na trhu využila firma Khaanzaa se svým projektem v balijské vesnici Banjar Suradadi v Kabupaten, který ČRA podpořila částkou bezmála 2 mil. Kč v rámci programu B2B. Pilotní projekt pro sběr, úpravu a zpracování dešťové vody pro užitkový i pitný účel ve spolupráci s místní samosprávou zajistil přenos know-how a inovativní technologii, která staví na bezplatném zdroji dešťové vody, o nějž dosud Indonésani projevovali jen malý zájem.

Dešťovka míří i do hotelů

„Vytvořili jsme úpravnu dešťové vody vypracovanou podle koncepce českých inženýrů. Zajistili jsme distribuci a prodej balené dešťovky pro místní trh. Vodu tak odebírají i hotely, restaurace a soukromé domácnosti. Místní ohrožená komunita pak dostává balenou vodu zdarma. Projekt zaměstnává dva místní, jež jsou nyní schopni zařízení udržovat a dále provozovat. Mimoto jsme také postavili dětské hřiště, a to z výnosů projektu,“ říká Petr Novotný, majitel firmy Khaanzaa.

Technické řešení je přizpůsobeno místním poměrům s ohledem na nízké provozní náklady a potřebu klientů. Projekt má navíc celou řadu možných modifikací podle potřeb zákazníka, ať už z řad soukromého, nebo podnikatelského sektoru. Zařízení je díky své kvalitě a oblíbenosti samo sobě marketingovým nástrojem a zdá se, že posloužilo jako showroom nové technologie, o kterou nyní bude zájem i v dalších oblastech ostrova Bali i jinde v Indonésii.

Realizační tým společnosti Khaanzaa při předání úpravny dešťové vody. Foto Velvyslanectví ČR v Jakartě

Početná populace i kupní síla

„Indonésané jsou pracovití a lze je poměrně snadno motivovat. Občas je však třeba bojovat s konzervativním naturelem místních ve vesnických oblastech a produkt jim vysvětlit. Zbytnělou byrokracii lze pak překonat s pomocí silného partnera. Když je k tomu pak navíc produkt či služba kvalitní, pak se uplatní sama a úspěch na sebe nenechá dlouho čekat. Významným faktorem je zde početná populace a její kupní síla,“ dodává Petr Novotný.

Zkušenost s programem B2B je v regionu Indonésie dobrá, ať už v sektoru hydroenergetiky či problematice odpadních vod. Pro více informací o dílčích krocích podání žádosti o dotaci de minimis a harmonogramu se dočtete na Program B2B. Konzultovat pak zejména oborovou relevanci projektového návrhu lze na commerce_jakarta@mzv.cz

Alena Štojdlová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Jakartě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět