ČESKÁ FIRMA DODÁ LOKOMOTIVY PRO POLSKÉ ŽELEZNICE

Společnost CZ Loko z České Třebové podepsala s polským státním železničním dopravcem PKP Intercity smlouvu na dodávku deseti posunovacích lokomotiv. Dodávka je součástí rozsáhlé modernizace drah, do níž chtějí Poláci investovat v přepočtu více než 100 miliard korun.

Lokomotiva EffiShunter 300. Foto CZ Loko

CZ Loko dodá Polsku lokomotivy EffiShunter 300 v hodnotě 39,1 milionů zlotých (234 mil. korun). Smlouva má být realizována v průběhu 24 měsíců od podpisu. První lokomotiva musí být dodána PKP Intercity nejpozději v srpnu 2022.

Nákup deseti posunovacích lokomotiv je součástí největšího investičního programu v historii firmy. V rámci této strategie se do roku 2030 plánují výdaje ve výši 19 miliard zlotých (114 mld. Kč). Připravují se nákupy nových vagónů, moderních lokomotiv, elektrických jednotek a dvoupodlažních souprav push-pull. Polská železnice by se tak měla dynamicky rozvíjet jako nejekologičtější způsob hromadné dopravy, což je zcela v souladu s realizací Zelené dohody pro Evropu. V roce 2030 by měl být vozový park PKP Intercity zcela obnovený a modernizovaný.

PKP Intercity v Polsku provozuje dálkovou železniční osobní dopravu. V roce 2018 společnost přepravila 46 milionů a předloni již 49 milionů cestujících. Loni se následkem koronaviru tento vzrůstový trend přerušil a počet pasažérů klesl na 27 milionů osob. Ambiciozní plány budoucího růstu a modernizace se však nemění.

CZ Loko nabízí i duální pohon

CZ Loko byla v minulosti aktivní v Polsku především v oblasti oprav, což se nyní zásadně mění s právě ohledem na polské ambiciózní záměry. Firma z České Třebové plánuje, že bude moci získat na polském trhu další zakázky, zejména pro lokomotivy EffiShunter 300 a DualShunter 2000 s duálním pohonem. Jak uvedl zástupce dceřiné společnosti CZ Loko Polska Roman Stříž, Polsko je trhem s velkou perspektivou.

Lokomotivy Effishunter 300, které jsou vybaveny motorovými jednotkami Caterpillar C13, splňují nejpřísnější emisní normy EU STAGE V. CZ Loko proto v minulých letech dodala již dvě jednotky stejného typu také do varšavského metra.

Jan Tomášek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět