Česká elektronika se prosazuje na gruzínském trhu
Původně japonská značka elektroniky Sencor, která je od roku 1992 vlastněna a spravována českou společností FAST ČR, se úspěšně prosazuje na gruzínském trhu. Její obrat se za poslední rok zdvojnásobil a nabírá nové zaměstnance.

Ilustrační foto: Shutterstock
Značka Sencor, která vyrábí širokou škálu domácích spotřebičů, vstoupila na gruzínský trh v roce 2019. Jejím prvním partnerem byla distribuční společnost Alta LLC se sítí obchodů pod obchodní značkou ALTA RETAIL a METROMART po celé zemi. Sencor ve vybraných prodejnách v Gruzii vytvořil nejprve malý sedmičlenný místní tým tvořený zástupci značky a prodejními promotéry, který se v roce 2021 rozrostl o dalších 6 zaměstnanců.
Navzdory pandemii covid-19 byl rok 2020 pro značku Sencor v Gruzii úspěšný a její obrat se více než zdvojnásobil a dosáhl 550 tisíc USD. Sencor začal v roce 2021 také nabízet své výrobky v prodejnách řetězce Carrefour a v nejbližší době se značka objeví i v prodejnách Elite Electronics. Výrobky Sencor se staly jedněmi z nejprodávanějších a obrat v roce 2021 vzrostl ve srovnání s rokem 2020 o 30 %. Mezi kuchyňskými spotřebiči Sencor obsadil první místo podle objemu prodeje a druhé místo podle obratu. Podíl značky na trhu dosáhl 16 %, což je v konkurenci čínských, německých, italských, tureckých a francouzských společností skutečný úspěch.
Společnost identifikovala několik faktorů, které ji napomohly ke vstupu a úspěšnému prosazení na gruzínském trhu. Patří mezi ně na zdejší poměry nadstandardní dvouletá záruční lhůta, osvědčená kvalita, střední cenová kategorie, široká barevná nabídka jednotlivých výrobků, reklama na sociálních sítích a v neposlední řadě podpora Velvyslanectví České republiky v Tbilisi. Velvyslanectví od počátku působení značky v Gruzii poskytovalo společnosti své prostory pro pořádání prezentací svých výrobků a také pro školení svých zaměstnanců. Poslední školení se v reprezentačních prostorách uskutečnilo letos v listopadu.
V budoucnu by značka Sencor chtěla ještě více posílit důvěru obyvatel Gruzie v její kvalitu, zintenzivnit reklamní kampaň v médiích, prosadit své výrobky do všech dostupných obchodů elektroniky, zdvojnásobit obrat a stát se globální značkou na místním trhu.
Jana Gašparíková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Tbilisi

Firma Sencor využívá pro své prezentace prostory Velvyslanectví ČR v Tbilisi. Foto: Velvyslanectví ČR v Tbilisi