BOOM RECYKLACE BATERIÍ – SVĚTOVÉ FIRMY BOJUJÍ O NADĚJNÝ TRH

Vzhledem k celosvětovému rozvoji elektromobility čelí hlavní světoví výrobci automobilů a baterií kromě nedostatku čipů další výzvě, kterou je recyklace a opětovné použití baterií. Automobilky si konkurují, ale současně vytvářejí partnerství pro vstup na trh s recyklací baterií.

Rozvoj elektromobility přináší i rizika – svět čelí hrozbě nedostatku surovin. Foto: Shutterstock

Prvotní signály ukazují, že úvahami o tom, jak vyvážit konkurenci a spolupráci, se zabývají jak globální automobilky Hyundai Motor, Kia, Tesla, Toyota nebo Volkswagen, tak výrobci baterií jako LG Energy Solution, SK Innovation, Samsung SDI, CATL a Panasonic.

VZKVÉTAJÍCÍ ODVĚTVÍ

Podle analytiků korejské společnosti SNE Research se recyklace a opětovné použití baterií ukazuje jako vzkvétající průmyslové odvětví, podpořené globálními iniciativami vlád i soukromého sektoru. Tyto iniciativy mají zabránit tomu, aby se desítky tisíc tun lithium-iontových baterií dostaly na skládky, které by ohrožovaly životní prostředí.

Trh s recyklací baterií elektromobilů se podle předpovědi SNE Research do roku 2040 zvýší na více než 74 miliard dolarů ze současných 340 milionů dolarů.

Americká administrativa v čele s prezidentem Joe Bidenem si stanovila cíl dosáhnout 100% čisté energie do roku 2035 i čistých nulových emisí do roku 2050. Vedoucí představitelé ostatních zemí včetně Jižní Koreje a evropských států mají podobné cíle. Vzhledem k tomu by mohl trh s recyklací baterií růst ještě rychleji.

AMBICE KOREJSKÝCH FIREM

S rostoucí produkcí lithium-iontových baterií roste i zájem o recyklaci mezi třemi hlavními korejskými výrobci baterií elektromobilů.

Společnost SK Innovation nedávno uvedla, že do začátku příštího roku postaví svůj první závod na recyklaci kovů z baterií s cílem uvést jej do komerčního provozu do roku 2025. Společnost dále zmínila, že již plánuje vybudovat závod na recyklaci vyřazených baterií i v zámoří.

Další korejská společnost LG Energy Solution nedávno prohlásila, že jejím dlouhodobým cílem je vytvořit hodnotový řetězec v oblasti baterií elektromobilů od těžby surovin až po výrobu a likvidaci baterií. LG Energy Solution, která již dříve vytvořila společný podnik na výrobu baterií s automobilkou General Motors, podepsala obchodní smlouvu s americkou společností i s podmínkou recyklace baterií. Jinak by nemohla vstoupit na americký trh.

Firma Samsung SDI zase uzavřela partnerství s korejským výrobcem elektrických autobusů a baterií Pmgrow, které je zaměřené právě na recyklaci baterií.

POUŽITÍ BATERIÍ PRO SKLADOVÁNÍ ENERGIE

Skladování energie se v celém světě věnuje stále větší pozornost – vzhledem k rostoucí popularitě výroby energie z obnovitelných zdrojů, jejíž výroba je však méně stabilní než výroba energie z tradičních fosilních zdrojů. Systémy skladování energie (ESS) jsou schopné dodávky obnovitelné energie stabilizovat.

Hyundai Glovis, logistická společnost ze skupiny Hyundai Motor Group, již letos v únoru uvedla, že se spojuje s firmami LG Energy ES a KST Mobility. Společně se zaměří na pronájem a recyklaci baterií. Mezitím společnost Hyundai Motors uvedla, že se spojila s americkou společností pro testování a certifikaci bezpečnosti baterií UL, s níž hodlá vyvíjet systémy ESS, které budou využívat vyřazené baterie elektromobilů.

Hyundai Kia, sesterská firma Hyundai Motors, uzavřela partnerství se společností SK Innovation v oblasti recyklace kovů z baterií.

Korejští výrobci baterií také rozšiřují své podnikání v oblasti ESS doma i v zahraničí.

„MĚSTSKÁ TĚŽBA“ CENNÝCH SUROVIN

Již zmiňovaní analytici společnosti SNE Research uvedli, že těžba klíčových surovin, jako jsou lithium, kobalt a nikl, z použitých baterií bude v příštích letech velmi nadějným podnikatelským oborem. Takzvaná „městská těžba“ má podle Tima Johnstona, předsedy představenstva startupu Li-Cycle v kanadském Torontu značné výhody. Bez ní by totiž mohl očekávaný nedostatek surovin pro baterie – v době boomu elektromobility jako takové – připomínat arabské ropné embargo z roku 1973. Tehdy ceny benzínu v USA do čtyř měsíců od zavedení embarga vzrostly až čtyřnásobně.

Pro „městskou těžbu“ hovoří například i koncentrace oxidu lithného, kterého je v lithiových rudách v nejlepším případě 2 až 2,5 %, ​​zatímco při městské těžbě je koncentrace čtyřikrát až pětkrát vyšší. Americká Tesla uvedla, že její recyklační technologie umožňuje společnosti získat přibližně 92 % materiálů z vybitých baterií.

Zatímco japonský Nissan Motor znovu používá staré baterie z vozů Nissan Leaf, německý Volkswagen nedávno otevřel svůj první recyklační závod v německém Salzgitteru a plánuje během pilotní fáze recyklovat až 3600 bateriových systémů ročně.

ZAPOJENÍ ČESKÝCH FIREM?

V této souvislosti se nabízí otázka zapojení českých firem jak do procesu vlastní recyklace baterií – ať už prostřednictvím evropského sdružení Reneos nebo jeho českého partnera Ecobat, tak i do jejich využití v systémech skladování energie. Zde by mohly svou roli sehrát i firmy, které se v zastoupení agentury CzechInvest zúčastnily veletrhu Interbattery 2021 (Bochemie, Devinn, EnergyCloud, EVC Group, GWL).

Pavel Kalina, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Soulu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět