Američané sázejí na high-tech v kuchyni

Výstavní prostory budovy McCormick v Chicagu začátkem letošního března hostily mezinárodní veletrh domácích spotřebičů a vybavení The International Home + Houseware Show. Tento veletrh každoročně představuje řadu nejnovějších produktů spotřebního průmyslu v segmentech kuchyňských potřeb, domácích spotřebičů, stolování, designových doplňků pro domácnost, ale i pohled na nejnovější trendy v nadcházející sezoně na americkém trhu.

Propojení internetu a kuchyně je v USA na vzestupu. Foto: Shutterstock

The International Home + Houseware Show je jedním z nejdůležitějších veletržních počinů tohoto zaměření za účastí více než 2200 vystavovatelů z více než padesáti zemí. Zhruba 400 firem se na veletrhu prezentovalo vůbec poprvé. Žádná z českých firem neměla bohužel v letošním roce na veletrhu svůj výstavní stánek, nicméně přijeli tradičně zástupci firmy FAST ČR, která prodává své produktové portfoliu pod značkou Sencor a daří se jí dodávat produkty do největších amerických retailových řetězců jako jsou Walmart či Target.

Spotřebiče na míru

Američané se zajímají především o produkty, které jim umožní individualizovat si domácí prostředí. Jedná se o produkty například na výrobu speciálních nápojů, inteligentní domácí spotřebiče nebo kuchyňské nádobí přizpůsobené na míru uživateli. Veletrh také potvrdil rostoucí trend poptávky po výrobcích určených na přípravu kvalitního a zdravého jídla nebo pro přípravu pokrmů etnické kuchyně. Tyto trendy se promítají i do produktů určených na přípravu čaje, kávy, koktejlů či řemeslně vyrobeného piva (craft beer). Příkladem může být například chytrá rychlovarná konvice Pour-Over od firmy Capresse, která umožňuje nastavení teplot pro přípravu gurmánské kávy či různých druhů čaje. Poptávka po takových spotřebičích se v USA každoročně zvyšuje a do budoucna lze očekávat ještě posilování těchto trendů.

Podle studie vypracované firmou NPD Group se 82 % pokrmů připravuje doma, tedy výrazně více než před deseti lety. Z této studie rovněž vyplynulo, že průměrný Američan jedl v restauraci 185x v roce 2018 v porovnání s 216 návštěvami v roce 2000. Za zajímavé lze rovněž považovat zjištění, že změny v pracovním prostředí, jednoduchost nákupu potravin přes internet a boom streamingových služeb mají za následek nárůst domácího stravování. Tento trend potvrzuje rovněž průzkum časopisu Better Homes & Garden Food Factor 2018, ze kterého vyplývá, že až 93 % mileniálů (tedy lidí dospívajících na přelomu tisíciletí) si čtyřikrát týdně doma vaří. Tyto trendy mají za následek zvýšenou poptávku po domácích spotřebičích. Mezi vyhledávané produkty patří například multifunkční tlakové hrnce, fritézy, mikrovlnné trouby, dózy na uskladnění potravin a různé kuchyňské pomůcky.

Průměrný Američan jedl loni v restauraci 185x, za necelých dvacet let ovšem průměrná návštěvnost restauračních zařízení klesla o pětinu. Foto: Shutterstock

Komfort v kuchyni

Tento trend může být pro mnohé překvapením. K častějšímu stravování doma vede dostupnost již předpřipravených pokrmů či již zmíněné objednávky potravin online. Na veletrhu zazněl mnohokrát pojem „elevated convenience“, který lze volně přeložit jako zvýšené pohodlí, komfort, který je považován za nejdůležitější trend v segmentu jídla a nápojů pro tento rok. Rozumí se tím důraz na řadu nových polotovarů prodávaných v maloobchodních prodejnách, které se snaží napodobit pokrmy v restauracích.

Trendem jsou i chytré spotřebiče v kuchyni. Jedním z cílů je nejen snaha usnadnit spotřebitelům vaření, ale také se postarat o to, aby se lidé nebáli vyzkoušet nové ingredience a recepty světových kuchyní. Z průzkumu společnosti Zion Market Research vyplývá, že prodej v kategorii chytrých domácností činil v roce 2016 asi 24 mld. USD, zatímco v roce 2022 je tento odhad již ve výši 54 mld. USD. Umělá inteligence, hlasové ovládání chytrých domácností včetně kuchyně, automatické doplnění potravin a jejich donáška až do domu, jsou dominujícími trendy nadcházející sezóny. Mezi populární produkty na americkém trhu jsou již dnes pomocníci na skladování potravin ve spíži, které potraviny monitorují a poté i objednávají, pokud docházejí.

Českým firmám proto dáváme ke zvážení účast na veletrhu v termínu od 14. do 17. března 2020. Bližší informace o možné účasti na výstavě, která od příštího roku ponese název The Inspired Home Show, poskytne ekonomické oddělení Generálního konzulátu ČR v Chicagu.

Tomáš Trnka, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Chicagu

 

Náměstek Martin Tlapa o exportních příležitostech v USA