Alžírsko uzavřelo svá kontejnerová překladiště
Alžírsko uzavřelo šestnáct svých kontejnerových překladišť, takzvaných suchých přístavů. Veškeré zboží k exportu i importu je nyní přesměrováno do státních přímořských přístavů, které následkem přetlaku trpí řadou neduhů.

Ilustrační foto: Shutterstock
Uzavření se týká těchto překladišť: EPE/SPA Algerian Containers Services (ACS), Société nationale des transports routiers (AGS SNTR SPA); SPA ANISFER; Rouiba Terminal Conteneurs SPA; SARL Alpha Investements; SARL Terfort; SARL Oum Derman Entrepôt Public; SARL Sud Entrepôt; Auxiliaire II; SARL Yanis Port Sec; SARL Avicomar; SARL PSDA; Entreprise portuaire de Skikda (EPS); Entreprise portuaire de Béjaïa (Tixter) a SARL Catram Logistic.
Ředitelství celní správy při uzavření překladišť argumentovalo ochranou státní pokladny a veřejných financí. Nejvíce situace dopadá na zřejmě nejvýznamnější přístav v hlavním městě Alžíru, který byl přímo propojen s jedenácti suchými přístavy. Po jejich uzavření nyní chybí dosud využívaná infrastruktura, tedy 60 hektarů skladovacích prostor, 11 skenerů a přes 50 jeřábů. Kapacity přístavů jsou nyní naplněny až z 90 %. Protáhne se i doba vyložení kontejneru, ta již nyní v průměru činí 23 dní oproti 2-3 dnům v Evropě.
Navíc je nutné počítat s nedostatkem digitálních prostředků kontroly a nadstandardní snahou o kontrolu dokumentace včetně té fyzické. Oproti Evropě, kde se zkontroluje pouze 1 % příchozích transakcí (zboží i dokumentace), se v Alžírsku tradičně kontroluje 90 % i více. V důsledku uzavření suchých přístavů také mnozí rejdaři snížili objem zboží o 30 %, někteří až o polovinu, čímž došlo k nárůstu ceny za přepravní služby.
Odbavování zboží v alžírských přístavech je dlouhodobě neefektivní zejména proto, že se nepracuje s historií ekonomických entit a předběžnou analýzou jejich rizik pro požadavky celní správy, a dochází tak k nadměrným kontrolám. K jistému zlepšení došlo pod tlakem pandemie nemoci covid-19. Od května 2021 se konečně zavádí elektronický celní systém („guichet unique“), který umožňuje elektronické zadávání dokumentace související s veškerou logistikou a pokrývá všechny přeshraniční cesty, pozemní, námořní i vzdušné. Posláním jednotného elektronického kontaktního místa je sjednocení plnění celních formalit souvisejících s kontrolou zahraničního obchodu a podpora spolupráce mezi odpovědnými orgány, systém by taktéž měl pomoci se zefektivněním správy rizik podvodů a snížením prodlev při dokončování celních formalit.
Alena Štojdlová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Alžíru