TRENAŽÉR HOKEJOVÉHO IQ

Česká firma Sense Arena dokázala, že inteligenci a herní myšlení lze lépe natrénovat ve virtuálním hokeji než na zimním stadionu. Se svou technologií prorazila i na americkém trhu.

Propagátorem a zároveň investorem projektu Sense Arena je David Pastrňák, pravé křídlo Boston Bruins. Foto: Sense Arena

Když Davida Pastrňáka, hráče Boston Bruins, který dvakrát po sobě vyhrál Zlatou hokejku, trofej pro nejlepšího českého hráče, kamarád pozval, aby si vyzkoušel virtuální hokejový trenažér Sense Arena, byl „Pasta“ zpočátku skeptický. Myslel si, že půjde o nějakou novou videohru, která se mu za chvíli zase omrzí. Pak si ale nasadil na hlavu kuklu s obrazovkou, stoupl si na plastovou podložku, vzal do ruky hokejku napojenou na senzory a nestačil se divit. „Za chvíli jsem byl pořádně zpocený. To už není obyčejná videohra, ale pořádný trénink, normálně jsem střílel a nahrával. I ten gólman byl docela slušnej,“ glosuje Pastrňák své pocity na propagačním videu Sense Areny.

Příběh české firmy, která své trenažéry pracující se simulovanou realitou hokejového stadionu prodala do pěti zemí světa, přitom začal docela obyčejným naštváním. Bohdan Tětiva, zakladatel Sense Areny a sám aktivní hráč basketbalu, nebyl spokojený s tím, jak málo času jeho syn tráví při hokejovém tréninku prací s pukem. Na procvičování dovedností s hokejkou a kotoučem na ledě zbývá z každé odtrénované hodiny sotva pár minut – již jen proto, že puky musí někdo nahrávat, a pak po celém hřišti sbírat.

Před dvěma lety se tedy obklopil partou programátorů a lidí, kteří se v hokejovém prostředí pohybují jako profesionálové a začal vyvíjet trenažér, kde by virtuální prostředí ledové plochy bylo natolik realistické, že by šlo použít pro plnohodnotný trénink. Cennými radami mu v tom pomáhal třeba extraligový hokejový trenér Filip Pešán, odborník na tréninkovou metodiku Tomáš Perič z Fakulty tělesné výchovy a sportu UK nebo Jakub Hort, profesor neurologie 2. lékařské fakulty UK. A samozřejmě také aktivní hráči.

Sense Arena tak dostala realistickou grafiku, hokejku, která po dotyku s virtuálním pukem díky vibracím klade odpor, a především plnou softwarovou paletu tréninkových modů – od střelby na bránu, po sklepávání přihrávek a střílení na přesnost až po fígly jako je tečování nebo dorážení. Dají se také nasimulovat mezní situace, z nichž padají góly. „Náš trenažér je zaměřen především na rozvoj hokejového myšlení. Neexistuje reakce, která by byla jediná správná, ve virtuální realitě si můžete ověřit, jak vám to myslí,“ říká Štěpán Šilhavý, společník a obchodní ředitel Sense Areny. Dril na ledě a fyzičku podle něj virtuální realita nikdy nenahradí. Jenže fyzické předpoklady k dobrému hokeji zdaleka nestačí, hráči musí umět situaci rychle vyhodnotit a zvolit taktiku.

Zaměřeno na mozek

„My se zaměřujeme na mozek, jsme schopni měřit a mapovat hokejovou inteligenci,“ zdůrazňuje obchodní ředitel Sense Areny. Všechna data navíc putují do cloudového úložiště, kde jsou uloženy profily každého uživatele, kterých jsou na čtyři stovky. Soubory dat mohou být cenné nejen pro trenéry a majitele klubů, ale i pro skauty. „Když dnes chcete získat nějakého hráče, pojedete se na něj podívat na stadion. Ale kdo ví, jednou třeba budou s hráči takto putovat i záznamy o jejich hokejovém IQ,“ zamýšlí se Šilhavý v showroomu Sense Areny v pražském Karlíně.

Ač virtuální trenažér původně vznikl pro tréninky mládeže, rychle se dostal i do „dospělého“ hokeje. Sense Arenu využívají některé přední kluby, třeba extraligoví Bílí tygři Liberec nebo prvoligová Dukla Jihlava. Pražská firma ale stihla dobýt i zámořskou hokejovou Mekku, Spojené státy. Sense Arena na to přitom šla nikoliv odspodu, ale přímo z těch nejvyšších pater. V lednu 2018 průkopnickou společnost na poli virtuálního hokeje Američané jako nadějný start-up pozvali na prestižní veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas. „Letos jsme tam byli zas, už jako firma, takže jsme seděli o patro výš ve vlastním stánku,“ líčí Šilhavý.

Po Las Vegas přišel i úspěch na domácí scéně – loni Sense Arena zvítězila v soutěži Vodafone Nápad roku, letos v březnu se představila během zahajovací kampaně mistrovství světa v hokeji na Slovensku. Zatímco až do loňska virtuální trenažér vznikal prakticky na koleně a z nadšenectví (vibrující hokejky se ostatně dodnes tisknou kusově na 3D tiskárně), dnes již má firma své investory. Řádově stovky tisíc eur přinesla severočeská investiční skupina Miton, mezi menšinovými podílníky Sense Areny je také sám Pastrňák nebo Aleš Volek, majitel jedné z nejvýznamnějších českých hokejových agentur.

Nejnovějším vylepšením je „kufříková verze“, kterou lze rozbalit třeba v garáži. Foto: Sense Arena

Další cíl je NHL

Trenažér Sense Areny dnes využívají třeba americké týmy Colorado Springs Tigers nebo Washington Little Caps. V obou případech jde o amatérské kluby, česká firma ale má vyšší ambice – proniknout do nejvyšší severoamerické hokejové ligy, tedy NHL. „Jednáme se dvěma kluby a zatím to vypadá nadějně,“ říká bez dalších podrobností Šilhavý. Kvůli expanzi na americké trhy Sense Arena otevřela i své první zahraniční zastoupení. Kromě karlínské základny tak dnes sídlí i v Burlingtonu nedaleko Bostonu na východním pobřeží USA. „Bez kanceláře přímo ve Spojených státech by to ani nešlo. Musíme být k dispozici zákazníkům na místě,“ vysvětluje obchodní ředitel Sense Areny.

Doma v Karlíně mezitím tým programátorů vymýšlí, jak virtuální hokejový trenažér ještě vylepšit. Na veletrhu v Las Vegas, kde trenažér propagoval bývalý hráč New Jersey Devils Patrik Eliáš, letos Sense Arena představila odlehčenou „kufříkovou“ verzi, která se obejde bez samostatně instalovaného počítače a trenažér je tak možné pohodlně nainstalovat a zase sbalit třeba v garáži. Vyvíjí se softwarová verze pro brankáře a firma se porozhlíží, jestli by mohla expandovat i do jiných sportovních odvětví. „V úvahu připadají v podstatě jakékoliv týmové sporty založené na herních schématech. Nejlépe samozřejmě ty, které jsou hokeji nejbližší. Sem patří florbal, hokejbal nebo v Americe hodně oblíbený lakros,“ vypočítává Dan Beneš, obchodní ředitel pro Evropu.

A na jaké trhy by firma, která úspěšně propojila svět vrcholového sportu s virtuální realitou, ráda pronikla? Kromě expanze do Spojených států má spadeno i na další příbuzný hokejový trh, který je ostatně součástí NHL – Kanadu. Zájem o virtuální trenažér mají i další země, které ve světovém hokeji něco znamenají, třeba Rusko nebo Finsko.

Dynamiky a úspěchu Sense Areny si navíc všimli i tam, kde obvykle mají dobrý cit pro projekty s globálním zásahem – v Číně, která bude v roce 2022 hostit zimní olympiádu. „Čínskou delegaci jsme měli přímo tady v Karlíně,“ usmívá se Šilhavý. Obavy z toho, že jejich hokejový trenažér, který rozvíjí hráčskou inteligenci, Číňané rozeberou a okopírují, ale nemá. „Kromě hokejky si většinu hardwaru můžete volně koupit, není to nic unikátního. Náš trenažér je jedinečný v tom, že je v něm kus českého hokejového know-how. A to se jen tak ukrást nedá, protože bez šikovných mozků, které hokeji rozumějí, s ním nic nenaděláte,“ uzavírá Štěpán Šilhavý.

BLAHOSLAV HRUŠKA

 

Náměstek Martin Tlapa o exportních příležitostech v USA

Ekonomický diplomat z české ambasády ve Washingtonu o exportních příležitostech v USA