Ekonomická diplomacie po síti

Sociální média odstraňují sociální bariéry, spojují lidi napříč profesemi. Původně sociální média sloužila především pro zábavu a nikdo je nebral moc vážně, dnes pronikají do všech oblastí našeho života včetně té profesní a nevyhýbají se ani státním institucím, jako je Ministerstvo zahraničních věcí. Práci se sociálními médii v prostředí diplomacie můžeme označit za tzv. digitální diplomacii.

Co je vlastně digitální diplomacie? Lze říci, že je to nový způsob výkonu jinak velmi tradicionalistické profese. Instituce dnes mají možnost pracovat v online prostoru se širokým publikem a být s ním v interaktivním spojení. K tomu nám slouží řada komunikačních nástrojů. Ministerstvo v tomto ohledu disponuje nejen webem mzv.cz, ale také profily na sociálních sítích Facebook, Twitter, Instagram, YouTube či LinkedIn.

O krok napřed

Každý byznysmen ví, že úspěch spočívá v tom být o krok napřed před konkurencí. Nemůže si dovolit, aby jeho společnost zaspala technologický boom, nepřešla na novější výrobní způsoby nebo nenásledovala nejnovější trendy v marketingu. Právě sociální média vyvolala v této oblasti revoluci. Pokud má tedy ekonomická diplomacie efektivně sloužit a podporovat české firmy v tom, aby se prosadily za hranicemi naší země ve vysoce konkurenčním prostředí globální ekonomiky, pak je třeba, aby mluvila stejným jazykem, chápala aktuální potřeby exportéra a naplno využila možnosti, které jí digitální doba nabízí.

Způsob využívání sociálních médií firmami a státními institucemi je v lecčem podobný, ale jsou tu pochopitelně rozdíly. Každý z těchto subjektů sleduje jiný záměr. Firma se prostřednictvím marketingu na Facebooku nebo LinkedInu snaží prodat co nejvíce svých výrobků, oslovit širokou škálu potenciálních zákazníků a zlepšovat komunikaci se svými klienty. My se snažíme využít sociální média jako platformu pro komunikaci nástrojů ekonomické diplomacie a přiblížení exportních příležitostí českým podnikatelům. Máme tím možnost velmi rychle a s velkým dosahem informovat firmy, které mohou naše služby okamžitě využít.

Užitečné informace i videa

Prostřednictvím facebookového profilu mají například firmy možnost snadno zjistit, kdy a kde se koná exportní seminář, významný veletrh či podnikatelská mise. Na LinkedInu se pravidelně objevují obchodní a investiční příležitosti ve světě. K tomu všemu se můžete podívat na náš YouTube kanál a prohlédnout si videa o exportu s našimi ekonomickými diplomaty. Moderní kanály komunikace pomáhají zaměřit naše úsilí správným směrem, poskytují zpětnou vazbu a vytvářejí mosty mezi tradičním, váženým státním úřadem na jedné straně a soukromým sektorem na straně druhé. Méně formální přístup nám usnadňuje vzájemnou spolupráci.

Avinash Kaushik jednou prohlásil: „Sociální média jsou jako sex v pubertě. Každý to chce dělat, nikdo pořádně neví jak, a když dojde konečně na věc, všichni jsou zklamáni, že to nebylo lepší.“ Jedno je však jisté. Moderní ekonomická diplomacie bez využití sociálních médií v dnešní době nemůže obstát. Proto Vám děkujeme za všechny vaše liky, komentáře i sdílení, a věříme, že nám i nadále zachováte přízeň.

JAN HLADÍK, Odbor ekonomické diplomacie, Ministerstvo zahraničních věcí

Marek Svoboda, zástupce náměstka MZV ČR hovoří o potenciálu makedonského a srbského trhu