DIGITÁLNÍ REALITA NA AMERICKÉM TRHU. ČEŠI BUDOU U TOHO

Digitální realita zahrnující virtuální, smíšenou či rozšířenou realitu (VR, MR, AR/XR) je revoluční technologie, která umožňuje věrohodně zažít úrovně simulovaného prostředí či kombinaci fyzického a virtuálního světa. V poslední dekádě zažila tato technologie období rychlého nástupu, velkých očekávání, ale též řadu pádů a zklamání investorů i spotřebitelů.

Velkou budoucnost mají aplikace virtuální reality ve zdravotnictví. Ilustrační foto: Shutterstock

Teď se však zdá, že digitální realita konečně dozrává do stádia, kdy začíná nacházet širší profesionální uplatnění, a to díky nástupu výkonného I finančně dostupného hardwaru, umělé inteligence a rychlého 5G datového připojení. Digitální realita tak může nastartovat proměnu řady oborů, činností a dát vzniknout zajímavým příležitostem a obchodním modelům.

Podle předpokladů přední analytické firmy Golden Sachs dosahuje v současnosti celosvětový trh s VR/ MR/AR/XR hodnoty 12 miliard dolarů, a to kombinací prodeje hardwaru, softwaru a služeb. Do roku 2025 by se přitom mohl znásobit až na úroveň 95 miliard dolarů. International Data Corporation a Deloitte očekávají ještě optimističtější růst trhu až do úrovně 160 miliard dolarů do roku 2021. Průzkum firmy Perkins Coie LLP ukazuje, že investoři počítají s největšími investičními příležitostmi v rozšíření digitální reality ve Spojených státech, kde si též slibují i nejrychlejší růst poptávky. Trh digitální reality v USA by tak neměl uniknout pozornosti ani českých technologických firem.

Kde jsou reálné příležitosti?

Digitální realita je dlouhodobě spojována především se zábavním průmyslem a ideou virtuální reality v domácnostech. Dnes však začíná být patrné, že očekávání raketového nástupu v této oblasti byla přehnaná a její rozšíření především v oblasti plnohodnotné virtuální reality zabere mnohem více času. Byť ceny hardwaru pro domácí užití poklesly, zatím se v USA nepodařilo dosáhnout kritické masy uživatelů. Dostupnost VR zábavního softwaru je zatím též omezená a jen sporadicky se objevují hry, které by přilákaly větší počet uživatelů. Jednou z mála výjimek je hra BeatSabre české firmy Beat Games. Virtuální realita se ve Spojených státech tedy zatím spíše vyhýbá domácnostem kromě early adopters a své uplatnění nachází prozatím v dražších pilotních arkádových hrách v obchodních domech a kinech.

Kde naopak digitální realita včetně VR rychle vstupuje do masovějšího užití je průmysl a služby, kde cena hardwaru není nakolik limitující.  V průmyslu je digitální realita spojena především s designem a virtuálním prototypováním, které umožňují vznik realističtějších návrhů modelů a nové úrovně týmové spolupráce. Americká automobilka Ford ve svém vývojovém centru nasadila Microsoft Hololens ve skupině designerů a umožnila tak podstatně zkrátit proces vývoje nových modelů. Nasazení rozšířené reality u inženýrů ve firmě Boeing vedlo ke zvýšení produktivity práce při instalaci kabeláže u proudových letadel řady 747 o 40 %. V oblasti zdravotnické techniky prezentoval Google mikroskop, který v hledáčku displeje sám vizuálně označuje rakovinné buňky a usnadňuje tak práci lékařům. Nemocnice Cedars Sinai v Los Angeles začala využívat VR jako nástroj pro redukci bolesti a depresivních stavů pacientů.

Sektor služeb též začíná rychle objevovat příležitosti, které digitální realita přináší. Velmi slibně se rozvíjí segment augmented reality a služby typu „try before you buy“ v podobě aplikací, které umožní spotřebiteli si virtuálně vyzkoušet produkt „na vlastní kůži“ – ať už jde o nový automobil (GM, Fiat Chrysler), nábytek (Ikea, Amazon AR View) nebo nové tetování (Ink Hunter).  S VR brýlemi firma American Life využila virtuální realitu k prezentaci kanceláří v projektu svého mrakodrapu a byla schopna pronajmout většinu prostoru ještě předtím, než byla budova dostavěna. Rychlé šíření však zažívají především ty AR aplikace, které nepotřebují žádný dodatečný hardware a vystačí si s displejem mobilního telefonu.

Specifickým sektorem, kde jsou již dnes reálné příležitosti, je vzdělávání a výcvik u velkých firem. Již tradičně jsou simulátory využívány leteckými společnostmi, nově však VR školení absolvuje i palubní personál. Proškolení svých zaměstnanců formou VR zahájily firmy jako Walmart nebo Best Western. Noví řidiči logistické firmy UPS absolvují zkušební jízdy ve virtuálním světě. AR je stále častěji využívána od základních škol až po výuku anatomie budoucích lékařů. Na digitálním bojišti zahájili trénink i američtí vojáci, pro které US Army objednala tisíce VR brýlí Hololens.

Nástup virtuální reality v zábavním průmyslu zatím zůstával za očekáváním. Ilustrační foto: Shutterstock

A kde budou příležitosti za pár let?

Další rozvoj digitální reality v nejbližších letech bude ovlivněn několika trendy, které jsou navzájem provázány. Čeká se příchod druhé generace VR headsetů, které by měly umožnit realističtější grafiku a intenzivnější prožitek ze simulovaného prostředí, což by mohlo prolomit zatím omezenější zájem širší veřejnosti o virtuální realitu.  V digitálním světě obecně bude mnohem více umělé inteligence – což bude znamenat, že digitální objekty přestanou být statické. Posílí se hlasové ovládání a ovládání pomocí gest nebo rozpoznávání emocí, což je trend, které nastartovaly sociální sítě a hlasoví asistenti Siri, Alexa a Google Home.

Digitální realita bude rovněž více šitá na míru jednotlivým uživatelům, kde přitom existuje přímá úměra – čím více mají lidé volného času, tím více jej tráví před obrazovkou a generují čím dál tím více dat o sobě a svých preferencích, což umožní mnohem personalizovanější obsah včetně například reklamy.

Investoři oslovení Perkins Coie LLP čekají, že v horizontu pěti let přijde nejvíce nových příležitosti pro digitální realitu v oblasti gamingu, zdravotnické péče a vzdělávání s tím, že ostatní sektory včetně průmyslového užití si svůj rozvoj udrží. Kromě domácnosti a práce bude jedním z nejrychleji rostoucích sektorů praktického užití digitální reality doprava, a především osobní automobily, kde augmented reality ve spojení s hlasovými asistenty umožní nový komfort ovládání včetně navigace a přinese posílení bezpečnosti provozu díky vizuální identifikaci rizik.

Tady všude vzniknou zajímavé šance pro české firmy – zvláště pro ty, které mají silné zázemí v umělé inteligenci či průmyslový background. Podobně jako u jiných technologií, i zde se dá předpokládat, že hardware bude přicházet z Asie, ale tím pravým zlatým dolem bude jeho kreativní využití.

Prezentace českých firem

Uspět českým firmám v oblasti VR/ AR v USA napomůže i projekt ekonomické diplomacie připravený Generálním konzulátem ČR v Los Angeles a kanceláří CzechInvestu v San Francisku. Cílem projektu je představit české VR/AR na veletrhu Siggraph 2019, který se bude konat ve dnech 28. července – 1.srpna 2019 v kalifornském Los Angeles. Kromě aktivní prezentace na českém pavilónu budou mít účastníci i příležitost seznámit se s ekosystémem americké digitální reality a představit své produkty v sérii individuálních schůzek v rámci tematické miniroadshow.

Marino Radačič, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Los Angeles

 

Ekonomický diplomat z konzulátu v Los Angeles o exportních příležitostech na západním pobřeží USA

Náměstek Martin Tlapa o exportních příležitostech v USA