BAVORSKO ZAŽÍVÁ PROMĚNU AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU

Od ozubených kol k superpočítači. Tak popisuje s nadsázkou předseda představenstva společnosti ZF Friedrichshafen Wolf-Henning Scheider proměnu výrobního profilu firmy. Třetí největší německý dodavatel automobilových komponentů našel směr, kudy se vydat, aby si udržel zisk a nemusel propouštět zaměstnance jako Bosch nebo Continental.

Ilustrační foto: Shutterstock

Superpočítač bude podle Scheidera jednou zabudovaný v každém autě a ZF už jeden takový na prodej má. Automobilový průmysl prochází nejdramatičtější proměnou od druhé světové války. Hlavním hybatelem změn v Německu je konkurence Číny a USA. Nedávná investice výrobce elektromobilů Tesla v Německu způsobila šok. Dalším z mnoha důvodů, které nutí bavorské výrobce automobilů inovovat, je snaha dodržet klimatické cíle do roku 2050. Jde o nezvratný trend, který dopadne i na Česko. Spalovací motor poběží sice ještě dlouho, je však prakticky jisté, že jeho roli budou stále více přebírat alternativní pohony.

FINANČNĚ NÁROČNÁ DISCIPLÍNA

Revoluce v automobilovém průmyslu spojená s výzkumem nových technologií a zaváděním inovací je finančně náročná disciplína. Na její podporu proto uvolní Bavorsko mezi rokem 2020 a 2023 přes 300 milionů eur. Zhruba 225 milionů eur si přerozdělí výrobci automobilů Audi, BMW, MAN a jejich dodavatelé. Další peníze poplynou do oblastí kovozpracujícího a elektrotechnického průmyslu.

České podniky by zde mohly najít příležitost, jak se přes bavorské firmy na tuto finanční podporu napojit, zvláště pokud se jejich výroba bude pohybovat v odvětvích, kam chce bavorská vláda investovat: kombinace elektrické a vodíkové technologie, CO2 neutrální paliva, autonomní a síťově propojené řízení aut a výroba bateriových článků. Další miliony eur půjdou na výstavbu 7 000 nových nabíjecích stanic. Jejich výstavba představuje další příležitost pro firmy, které jsou, nebo budou schopny dodávat součástky či software.

Také spolková vláda se rozhodla od příštího roku investovat 3,5 miliardy eur do výstavby nabíjecích stanic a finančně podpořit zájemce o auta na elektrický pohon či plug-in-hybridy. Při koupi auta na čistě elektrický pohon při ceně do 40 000 eur bude německá vláda nově přispívat 6 000 eur. To všechno samozřejmě zvyšuje poptávku i výrobu.

ŠIROKÉ SPEKTRUM TECHNOLOGIÍ

Proměna automobilového průmyslu v Bavorsku nemusí být pro české podniky jen hrozbou, ale i příležitostí. Velké dodavatelské firmy prozkoumávají nové oblasti. Otevírají se dveře novým technologiím, které mohou české subjekty svým bavorským sousedům nabídnout. Centrem zájmu se stává vývoj a výroba bateriových článků. Samo BMW investuje 200 milionů eur do nového centra na výzkum bateriových článků.

Zásadní roli v budoucnu budou hrát softwary do autonomně řízených automobilů. S autonomní jízdou je neodmyslitelně spojena výroba senzorů a vysoce výkonných procesorů, které ještě nemají evropského výrobce. Velkým tématem je rovněž síťově a datově propojené řízení vozidel. Zde hledají výrobci aut či jejich dodavatelé řešení založené na cloudu pro ukládání a analýzu dat o vozidlech.

Hledá se také řešení, jak ekonomicky nejefektivněji využít a zabezpečit vlastnictví dat získaných z provozu vozidel. Další oblast s velkým potenciálem představují chytré dopravní služby (Smart Mobility Services). Zde se jedná o chytré řešení pro veřejnost, jako je sdílení aut nebo autobusy MHD s autonomním řízením.

VÝZKUM SPÍŠE NEŽ VÝROBA

Konkrétní doporučení pro vládní podporu inovativním technologiím formuluje studie „ifo institutu“: například pilotní projekty autonomního řízení (pilotní města) nebo výzkum materiálů a baterií spíše než jejich výroba samotná. Autor studie prof. Oliver Falck pro pracovníky Generálního konzulátu v Mnichově glosoval: „I zdánlivě nesouvisející produkty mohou při troše inovace najít uplatnění v novém profilu automobilového průmyslu.“

Získat zájem bavorské automobilky, konkrétně BMW, se již podařilo například jedné české firmě, která využila pomoci Generálního konzulátu, a dokázala zaujmout svou nabídkou softwarového řešení správy sítě nabíjecích stanic a propojení zákaznického servisu s primární výrobou. Blízkou budoucí příležitostí, jak proniknout k významným německým firmám, může být i spolupráce s budovaným testovacím a vývojovým centrem autonomního řízení BMW u Sokolova, které začne fungovat již v roce 2022.

„České firmy musí být flexibilní a připraveny rychle reagovat na nové potřeby trhu“, říká projektová manažerka v oblasti technologie Jennifer Reinz-Zettlerová z agentury Bayern-Innovativ – Cluster Automotive a dodává: „Nabízíme pomoc a podporu zahraničním firmám, které chtějí vstoupit na bavorský trh.“

JAN KREUTER, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Mnichově

ZUZANA ZECHOVSKÁ, vědecko-technická specialistka, Generální konzulát ČR v Mnichově

 

ministr Tomáš Petříček navštívil firmu Linet