Na tradiční české značky úspěšně navazují nové

V minulém roce jsme slavili stoleté výročí založení Československa, letošní rok se nese ve znamení číslovek 30-20-15. Neboli 30 let od sametové revoluce, 20 let od našeho vstupu do NATO a 15 let od vstupu ČR do Evropské unie. Všechna výročí nabízí možnost ohlédnout se zpět a ocenit jejich historický význam. Nesmíme však zapomínat, že důležitější je dívat se do budoucnosti. Ne nadarmo se říká, že nejlepší chvíle v životě jsou ty, které teprve přijdou.

Martin Tlapa

Rádi nostalgicky vzpomínáme na dobu první republiky. Značka „Made in Czechoslovakia“ je dodnes známa ve světě, stejně jako produkty, které ji reprezentovaly. Některé bych se nebál nazvat legendami. Není však potřeba pouze vzpomínat, všechny československé tradiční výrobky mají jedno společné – jsou to především příběhy o inovaci, designu a špičkové technice. Právě tyto tradice jsou něco, na co můžeme navazovat. Jsem rád, že mnoho českých společností umí využít naši společnou historii stejně jako příběh své společnosti a značky samotné.

Je důležité na vlastní historii nezapomínat. Nesmíme se jí však nechat svázat, ale využít ji jako inspiraci. Inovovat. Jen tak si můžeme udržet světové renomé – značka sama o sobě vždy může být jen tak dobrá jako produkt samotný. Řada firem má to štěstí, že může navázat na svou slavnou historii. Skvělým příkladem je Koh-i-noor, o kterém si můžete přečíst v posledním vydání časopisu Moderní ekonomická diplomacie. Společností, které bych mohl jmenovat, je mnoho.

Těším se, že rovněž propagace ČR v zahraničí se posune směrem k technologiím a inovacím s novou značkou Czech Republic: The Country For The Future, kterou připravila Rada pro výzkum, vývoj a inovace pod vedením premiéra Andreje Babiše. Logo má následující myšlenku: Hvězda jako symbol nápadu, inovace a inspirace a cílem je prezentovat ČR jako moderní a inovativní zemi. Budeme komunikovat ČR jako zemi s vědeckým potenciálem, vyspělým průmyslem a výzkumem v četných oborech, se vzdělanými a vynalézavými lidmi s velkou invencí.

Velmi rád zahraničním partnerům prezentuji příběhy nových a mladších českých firem a jejich značek. I ty se úspěšně etablují na mezinárodních trzích, často v oborech s vysokou přidanou hodnotou (v MEDu jsme psali o Linetu, Avastu, Javlinu a dalších). Jejich produkty jsou na špičkách svých oborů a my se díky nim i v dnešní době můžeme pochlubit firmami světového formátu.

Právě tyto společnosti budují celkový obraz o českých výrobcích pro zahraniční partnery. Ti díky těmto zkušenostem věří, že v České republice je správně nastavené konkurenční prostředí, které žene výrobce k inovacím a zdokonalování, nákupu nových strojů a užívání nejnovějších technologií. Tím pádem i výrobky od menších českých firem musí dosahovat vysoké kvality. Reputace našich exportérů a jejich produktů je skvělá, což si nebojme přiznat.

Co mají všechny tyto firmy společné bez rozdílu, je také odvaha. Odvaha prozkoumávat i vzdálenější teritoria, kam je vývoz často komplikovanější, cesta k úspěchu delší a výsledek nejistý. Cílem ministerstva zahraničních věcí a ekonomické diplomacie je pomáhat exportérům proniknout zejména na tato teritoria. Právě zde je přidaná hodnota našich ambasád nejvyšší. A stejně jako se musí vyvíjet firmy a neustále inovovat, musí se vyvíjet i naše ekonomická diplomacie. V současnosti můžeme vývozcům nabídnout lepší asistenci než kdykoliv v minulosti, a to i díky užší spolupráci s podnikatelskými reprezentacemi, zejména Hospodářskou komorou ČR. I my se díváme do budoucnosti a doufáme, že nejlepší chvilky teprve přijdou.

MARTIN TLAPA, náměstek ministra zahraničních věcí

 

Příležitosti pro české firmy na finském trhu