VIETNAM MASIVNĚ INVESTUJE DO AUTOPRŮMYSLU

Rozvoj automobilového průmyslu ve Vietnamu je v posledních letech bouřlivý. Díky dynamickému růstu střední třídy a celkové kupní síly obyvatel trvale roste poptávka po osobních autech. Místní výrobci proto masivně rozšiřují své výrobní kapacity. Rychlý růst automobilového průmyslu ve Vietnamu nabízí řadu příležitostí také pro české firmy. Výrobu lehkých nákladních vozů ve Vietnamu například připravuje majitel české značky Avia.

Vietnamci chystají spuštění výroby první domácí automobilové značky VinFast. Foto: Shutterstock

Ve Vietnamu se dnes ročně vyrobí zhruba 240 tisíc aut v licenci patnácti velkých zahraničních automobilek a připravuje se také spuštění výroby první vietnamské domácí značky VinFast. Za posledních pět let se objem prodejů osobních aut v zemi více než zdvojnásobil a v minulém roce dosáhl 272 750 prodaných kusů. Odhaduje se, že do dvou let se prodeje automobilů ve Vietnamu vyhoupnou na 400 tisíc aut ročně a v horizontu patnácti let by mohly překonat hranici 1,5 milionu.

Nástup značky VinFast

Nárůst domácí poptávky po automobilech a rychle se rozvíjející automobilový trh v ostatních zemích Sdružení národů jihovýchodní Asie (ASEAN) vyvolává potřebu nových rozsáhlých investic do vietnamských výrobních kapacit, které dnes realizují téměř výhradně domácí investoři. Například vietnamská investiční skupina VinGroup, která v příštím roce plánuje zahájit sériovou výrobu první vietnamské značky VinFast, investovala v posledních dvou letech do vývoje značky a výstavby výrobních kapacit téměř 3,5 miliardy amerických dolarů.

Tato investice umožnila firmě vybudovat v přístavním městě Haiphong na severu Vietnamu nový supermoderní výrobní závod postavený ve spolupráci s renomovanými německými technologickými podniky. Na říjnovém autosalónu v Paříži firma představila své první dva modely SUV a sedanu vyvinuté na platformě vozů BMW. Do roku 2025 by měla automobilka VinFast vyrábět 500 tisíc aut ročně.

Navýšení investic do nových výrobních kapacit nedávno oznámil také největší vietnamský producent automobilů, firma THACO, která vyrábí auta značky Kia, Mazda, Hyundai a Peugeot. Do průmyslového parku Chu Lai v provincii Quang Nam zamýšlí investovat do roku 2021 celkem 6 miliard dolarů.

Hanoj dnes ukazuje světu moderní tvář a mohutně rozvíjí dopravní infrastrukturu. Foto: Shutterstock

Avia chystá výrobu

Z prudkého růstu automobilového průmyslu ve Vietnamu mohou těžit také české firmy. Například výrobce nákladních vozů Avia připravuje ve spolupráci s vietnamským investorem, firmou Thanh Dat, spuštění linky na výrobu lehkých nákladních vozů značky Avia ve vietnamském Danangu. České firmy se však mohou zapojit i do nově vznikajících výrobních řetězců ve Vietnamu formou dodávek komponentů nebo naopak v rámci outsourcingu odebírat nákladově zajímavé části z Vietnamu. V některých případech se to již děje. V roce 2017 byly z Vietnamu do Česka například dovezeny převodovky a airbagy v hodnotě 30 milionů dolarů.

Přínos dohody s EU

Další růst obchodní výměny v sektoru automobilového průmyslu mezi Českem a Vietnamem lze očekávat v příštím roce, kdy by měla vstoupit v platnost dohoda o volném obchodu mezi Evropskou unií a Vietnamem. Dohoda předpokládá postupné snižování vietnamských dovozních cel na automobily (v současné době ve výši 70-80%) a jejich úplnou eliminaci do deseti let. Cla na dovoz náhradních dílů budou odstraněna už do sedmi let.

Součástí strategie vietnamské vlády na podporu rozvoje domácího automobilového průmyslu a budování prestiže domácích značek je také záměr otevřít v Hanoji nový okruh formule 1 a v roce 2020 spustit první závod Velké ceny Vietnamu. Pořadatelé závodů F1 společně s vietnamskou vládou oficiálně potvrdili, že se Velká cena na nově budovaném okruhu v Hanoji bude konat již v dubnu 2020. Hlavním partnerem a sponzorem F1 ve Vietnamu je právě nová vietnamská automobilka VinFast.

DAVID JARKULISCH, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Hanoji

 

Export do Velké Británie