Nealko piva a vína okouzlila Belgičany

V Belgii se za posledních pět let trojnásobně zvýšil prodej nealkoholických nápojů, jako jsou piva, vína, šumivá vína či cidery. Poptávka konstantně roste a vzniká tak nová příležitost i pro exportéry z České republiky.

Belgické nealkoholické pivo dobývá i zahraniční trhy. Stejně tak se ale otevírají příležitosti pro exportéry do samotné Belgie. Foto: Shutterstock

V roce 2013 se v Belgii prodalo 8,64 milionů litrů nealkoholického piva, vína a dalších nápojů. V roce 2018 už prodej překročil hranici 23 milionů litrů. Největší nárůst nastal mezi lety 2017 a 2018, a to o úctyhodných 63 %.

„Nápoje jako vína, piva nebo cidery bez alkoholu nyní zažívají skutečný boom,“ tvrdí Marc Mondus z agentury GfK pro výzkum trhu. A ani letos se nárůst nezastavil. Ve srovnání s loňským rokem vzrostl v roce 2019 zájem o nealkoholické nápoje tohoto druhu o 20 % s tím, že jen u nealkoholického piva to bylo o téměř 30 %. Letos již tyto výrobky nakupuje 28 % belgických domácností, a z toho celých 20 % domácností nakupuje nealkoholické pivo.

Lepší chuť, starost o zdraví

Důvodů, proč se v Belgii za posledních pět let konzumace nealkoholických nápojů ztrojnásobila, je více. Chuť nápojů a receptury jejich přípravy, a to hlavně nealkoholického piva, se výrazně zlepšily. Lákadlem je i množství různých příchutí. Mnozí konzumenti uvádějí, že pivo si udrží dobrou chuť i bez obsahu alkoholu. Nealkoholické nápoje se tak pomalu zařazují po bok trendů, jakými jsou organická strava či omezování konzumace masa – zákazník hledá zdravější alternativy k alkoholu.

Nárůstu popularity nealkoholických nápojů mezi belgickými konzumenty nahrává i větší zaměření na bezpečnost na silnicích, kterou zdůrazňovaly různé kampaně za vymýcení alkoholu za volantem. Počet řidičů, kterým byl naměřen alkohol při policejní kontrole, klesl z 9,9 % v letech 2002-2003 na 1,9 % mezi lety 2018-2019. Za tímto značným snížením může stát i větší rozšířenost nealkoholických nápojů.

Trh s nealkoholickým pivem, vínem a dalšími nápoji se v Belgii zásadně proměňuje. Největším distributorem nealkoholického piva na belgickém trhu je momentálně společnost Delhaize. Na jeho výrobu se zaměřily i největší belgické pivovary jako AB InBev nebo Alken Maes (skupina Heineken). Pro menší belgické pivovary je ale nákup nové technologie prozatím riskantní investicí. Na belgickém trhu tak vzniká prostor pro potenciální dovozce nealkoholického piva a jiných nealkoholických nápojů ze zahraničí.

Tamara Katuščák, zástupkyně velvyslance

Kristýna Karešová, stážistka, Velvyslanectví ČR v Bruselu

 

Vstup na chorvatský trh