Legendární kanadský letoun dostane český motor

Kanadský stroj DHC 6 Twin Otter si za více než půlstoletí od svého prvního letu vydobyl pověst legendárního stroje. Kvůli dobré manévrovatelnosti a schopnosti přistát na velmi krátké i nekvalitní dráze si ho oblíbili parašutisté i letecké společnosti, které potřebují přepravit cestující často jen z ostrova na ostrov, kde chybí ranvej.

Foto: Wikimedia Commons

Twin Otter dosud létal výhradně s motory PT6 od Pratt & Whitney Canada, nyní by ale mělo několik desítek strojů získat motor české výroby. Jde o modelovou řadu H80 s elektronickým řízením motoru a vrtule letňanské firmy GE Aviation Czech. Motory bude do DHC 6 montovat americká firma Ikhana, která se specializuje na zakázkovou přestavbu letadel. „První let s naším motorem by se měl uskutečnit ke konci září,“ řekl serveru export.cz Milan Šlapák, ředitel GE Aviation Czech.

Spolupráci s českým výrobcem si pochvaluje také kalifornská firma. „Výrazně vyšší výkon v koňských silách, který má řada H oproti současnému motoru letadla, umožní zlepšit využití a možnosti nasazení stroje,“ uvedl v tiskové zprávě John A. Zublin, obchodní ředitel Ikhana.

Motory řady H pohání více než třicet typů letadel. „Háčka“ najdeme nejen v nejnovější verzi kunovického turboletu L 410 NG, ale i v americkém zemědělském stroji Thrush, do některých svých letadel ho montuje i německý Dornier, rakouský Diamond nebo americký Nextant.

Ve čtvrtém čtvrtletí příštího roku by pak GE Aviation Czech měla spustit sériovou výrobu nového, plně digitálně ovládaného motoru GE Catalyst. Jeho odběratelem bude americká firma Textron Aviation, která český motor využije pro svůj letoun Cessna Denali.

Blahoslav Hruška

 

Export do Velké Británie