Jižní Afrika poptává střeliviny a munici

Dlouhodobý výpadek produkce jihoafrických výrobců munice – firem Rheinmetall Denel Munition Ltd a Denel Pretoria Metal Pressings – způsobil nárůst poptávky po nábojích a prachu pro vojenské i civilní využití. A to jak v samotné Jižní Africe, tak v dalších okolních zemích. To na druhé straně znamená nové obchodní příležitosti. Stávající čeští dodavatelé by mohli rozšířit své dodávky a na jihoafrický trh by mohly vstoupit i další tuzemské firmy.

Ilustrační foto: Shutterstock

V továrně společnosti Rheinmetall Denel Munition Ltd se sídlem v Západním Kapsku došlo koncem roku 2018 k výbuchu, který si vyžádal smrt osmi lidí. Příčiny exploze, která dále zcela zničila jednu výrobní halu a další poškodila, se kvůli rozsahu škod dosud nepodařilo plně objasnit. Výroba v továrně dosud nebyla plně obnovena. Důvodem je mimo jiné skutečnost, že státní korporace Denel SOC, jež v postižené firmě vlastní minoritní podíl, se potýká s insolvencí. Majoritní podíl ve výši 51 % vlastní německá firma Rheinmetall Waffe Munition.

Finanční problémy Denel SOC způsobily také snížení objemu a kvality produkce dceřiné společnosti Denel Pretoria Metal Pressings, jelikož tato firma nemá prostředky na nákup základních surovin a technologií, a po zákaznících v současnosti požaduje část platby předem.

Rheinmetall Denel Munition Ltd se specializovala především na výrobu velkokalibrové (76–155 mm) i malokalibrové munice do střelných zbraní, děl a minometů, projektilů, prachu, pyrotechniky, min a granátů. Až 85 % této produkce mířilo na export do zemí regionu subsaharské Afriky, ale také do Asie, Evropy a Jižní Ameriky.

Ekonomický úsek velvyslanectví v Pretorii eviduje poptávku po munici a prachu pro výrobu různých typů munice pro vojenské i civilní využití – a to i například v těžebním sektoru. Tato situace může být výzvou pro řadu českých firem, mezi něž patří EXPLOSIA, Sellier & Bellot, Excalibur Army, STV Technology nebo ZEVETA Ammunition.

Viktor Dolista, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR v Pretorii

Příležitosti pro české firmy na finském trhu