FRANCIE TÁHNE PROJEKT VÝROBY BATERIÍ V EU

Francie, Německo a pět dalších evropských států podpoří rozsáhlý průmyslový projekt výroby baterií pro elektrická vozidla. Tuto podporu již schválila Evropská komise, výroba má začít do roku 2022. Součástí projektu, do kterého hodlá francouzská vláda investovat 700 milionů eur, je automobilka PSA.

Foto: Shuttterstock

První evropský společný projekt v této oblasti získal přezdívku „Airbus elektrických baterií“. Dva roky po prvních diskuzích na toto téma mu Evropská komise udělila označení „důležitý projekt společného evropského zájmu“ (IPCEI). Ke spolupráci s Francií, která celý projekt iniciovala, se připojilo dalších šest členských států EU (Německo, Belgie, Polsko, Itálie, Švédsko, Finsko).

Brusel svým rozhodnutím umožnil zúčastněným státům tento projekt spolufinancovat. Účastní se ho zatím okolo 17 firem (například PSA, Saft, BASF, BMW, Varta, Eneris, Solvay, Umicore).

SOUKROMÉ I STÁTNÍ FINANCE

Celková slibovaná státní podpora by měla dosáhnout 3,2 miliardy eur nad rámec plánovaných investic zmiňovaných společností, které mají dosáhnout 5 miliard eur. Francouzská pomoc ve výši 700 milionů eur má být navýšena o podporu z krajů i evropských dotací a dosáhnout přibližně 960 milionů eur. Německo by mělo investovat 1,25 miliardy eur a Itálie 570 milionů.

Pilotní závod má být otevřen ve Francii v průběhu roku 2020 (v Nersac, kraj Nouvelle Aquitaine), poté další dvě továrny ve Francii a Německu. První baterie pro elektrická vozidla – stoprocentní Made in Europe – by měly opustit výrobní závod v roce 2022.

SOUBOJ S ASIÍ

Strategické a hospodářské výzvy tohoto projektu jsou celkem evidentní. Na trhu baterií, které představuji přibližně 40-50 % přidané hodnoty vozidla, dominuje převážně Asie (čínští výrobci BYD a CATL, korejský LG Chem nebo také japonský Panasonic). Ve snaze o urychlení elektrifikace vozidel a v souvislosti s ekologickými výzvami se Evropa snaží vybudovat kompletní kontinentální řetězec od těžby surovin až po recyklaci baterií.

Jedná se o výrobu baterií nové generace, která by měla být účinnější, bezpečnější a ohleduplnější k životnímu prostředí než ty, jež jsou v současné době k dispozici. Evropskou ambicí je, aby také zdejší průmysl nabídl Evropanům skutečně ekologická elektrická vozidla a dokázal vyhrát technologický boj s Asií (a v menší míře se Spojenými státy). Za tímto účelem bude také přezkoumán právní rámec, zejména pokud jde o podmínky těžby surovin a povinnosti týkající se recyklace baterií. Přístup na evropský trh by tak mohl být v budoucnu zakázán pro baterie, které nesplňují stanovená kritéria.

DALŠÍ PROJEKTY NA OBZORU

Podle předpovědí odborníků však nebude tento jedinečný „důležitý projekt společného evropského zájmu“ (IPCEI) postačovat k tomu, aby sám zajistil celkovou budoucí potřebu elektrických baterií evropského automobilového průmyslu. A proto se připravuje další projekt stejného typu, pilotovaný Německem, který by měl být oficiálně zahájen v roce 2020 a kterého by se mělo účastnit zhruba 50 firem.

Jedná se tedy o jedinečnou příležitost pro české firmy, které se mohou například formou subdodávek tohoto evropského projektu také účastnit.

ADRIANA ROCHER, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Paříži

 

ministr Tomáš Petříček navštívil firmu Linet