Etiopané chystají stavbu letiště, rýsují se nové zakázky

Civilní letectví a výstavba letišť je jedním z nejlépe prosperujících a rozvíjejících se sektorů etiopského hospodářství. Je zde potenciál pro zapojení českých firem vyrábějících leteckou a zejména letištní techniku. Nové příležitosti se nyní rýsují díky chystané výstavbě nového mezinárodního obřího letiště ve městě Bishoftu (Debre Zeyit) 50 kilometrů od Addis Abeby o plánované roční kapacitě 80 milionů cestujících.

Ethiopian Airlines jsou již druhý rok hodnoceny jako nejlepší na africkém kontinentu. Foto: Shutterstock

Aktuálního rozšiřování kapacit Bole International Airport se sice účastní především čínské společnosti, pro dodavatele sofistikované techniky z České republiky ale v Etiopii prostor bezpochyby je. Addis Abeba je v současnosti největším leteckým dopravním uzlem pro dálkové lety v Africe. Tato skutečnost úzce souvisí s výkonností Ethiopian Airlines, které jsou již druhý rok hodnoceny jako nejlepší na africkém kontinentu. Etiopská vláda se bude snažit tuto tradici držet a do leteckého sektoru bude dále investovat. České firmy tak zde mohou navázat na mnohaletou tradici.

Tranzitní letecký uzel v Etiopii zajišťuje propojení nejen mezi jednotlivými africkými státy, ale také z těchto států do většiny důležitých světových destinací. Tato nabídka Ethiopian Airlines je postupně rozšiřována. Počet cestujících, kteří procházejí přes mezinárodní letiště v Addis Abebě poměrně rychle roste, na konci roku 2018 byla navýšena kapacita stávajícího letiště na 22 milionů přepravených pasažérů za rok.

Možnost subdodávek?

Pro udržení vedoucího postavení na africkém kontinentu a prestižního postavení v mezinárodní letecké dopravě je nicméně strategicky důležité rozhodnutí etiopské vlády o výstavbě zmiňovaného letiště v Bishoftu. Příležitosti pro české dodavatele se otevírají zvláště v oblasti sofistikované letištní techniky – osvětlení, výcvikových center a radarové techniky. České společnosti by se mohly zúčastnit jako subdodavatelé v rámci větších mezinárodních kombinovaných nabídek.

Stavba by měla být podle aktuálních informací zahájena v roce 2021 a ukončena v roce 2030. Město Bishoftu a oblast Abu Sera byly vybrány kvůli nižší nadmořské výšce, která umožňuje lepší vztlak při vzletu. (Současné letiště se nachází v nadmořské výšce 2400 metrů, kdežto nové letiště by bylo „jen“ ve výšce 1900 metrů). Také umístění leteckého cargo-logistického centra poblíž nového letiště bude velmi výhodné, neboť v dosahu se nacházejí významné průmyslové parky Dukem a Bole Lemi.

Etiopané překonali Dubaj

Letecká společnost Ethiopian Airlines je zatím stále státní, chystá se ale částečná privatizace. Jako nejlepší aerolinie Afriky byly vyhodnoceny v letech 2017 a 2018 agenturou Skytrax. V minulém roce bylo také mezinárodní letiště Bole International Airport vyhodnoceno jako největší světový přepravní uzel pro Afriku. Z této vrcholové pozice vytěsnilo Dubaj.

Lze říci, že počátky hvězdné kariéry nejstarších afrických aerolinií a letišť jsou spojeny také s českým fenoménem. Jako letečtí poradci císaře Haile Selassie I. při výstavbě etiopského civilního i vojenského letectva působili v letech 1949 až 1955 Češi – plk. Rosík a plk. Tobyška. Také v současnosti se Češi podílejí na rozvoji etiopského letectva: v únoru 2018 byl ve městě Bishoftu instalován nejmodernější letecký trenažér pro výcvik pilotů letounů L-39, který má sloužit i k počátečnímu výcviku civilních pilotů Ethiopian Airlines.

Martin Lubojacký, Velvyslanectví ČR v Addis Abebě

 

Náměstek Martin Tlapa o cílech ČR v Africe