DÁNSKO MODERNIZUJE ŽELEZNICI I VLAKOVÉ SOUPRAVY

Dánský region Hovedstaden investuje do modernizace lokální železniční sítě severní části ostrova Zéland. Postupná obnova železničních kolejí, mostů, signalizačních zařízení a v neposlední řadě i regionálních vlakových souprav bude významnou příležitostí pro uplatnění českých firem.

Vlakové nádraží v Kodani. Ilustrační foto: Shutterstock

Počínaje rokem 2020 Hovedstaden, který je regionem hlavního města Kodaně, investuje půl miliardy dánských korun (1,75 miliardy českých korun) na renovaci a modernizaci pěti železničních tratí na severu Zélandu, konkrétně Nærumbanen, Lille Nord, Frederiksværkbanen, Gribskovbanerne a Hornbækbanen. Poslední dvě jmenované tratě byly opravovány naposledy v 70. a 80. letech a nutně potřebují rozsáhlou renovaci, včetně položení nových kolejnic.

Obnovovat a modernizovat se budou nejen železniční koleje, ale i mosty, signalizační zařízení a také železniční přejezdy. Největší změnou pak bude nahrazení starých vlakových souprav RegioSprinter (Siemens-Duewag) na regionálních tratích za nové.

Samotná modernizace má začít v roce 2021 a měla by probíhat do roku 2026. V letech 2021- 2023 region každý rok investuje 100 milionů dánských korun (350 milionů Kč). Nejpozději v roce 2025 pak má být realizována výměna vlakových souprav na trase Nærumbanen.

Stáří až 80 % lokálních železnic v Dánsku se pohybuje mezi 25 a 41 lety, jak uvádí zpráva společnosti Struensee & Ramboll z roku 2017 pro dánské ministerstvo dopravy. V následujících letech bude proto nezbytně nutné přistoupit k jejich obnově.

Takto rozsáhlým projektem se českým firmám z oblasti železničního stavitelství, bezpečnosti dopravy, či výrobcům vlakových souprav otevírá mimořádná příležitost pro uplatnění svých zkušeností a kapacit v rámci postupně vyhlašovaných tendrů.

SABINA SIGMUNDOVÁ, Velvyslanectví ČR v Kodani

 

Vstup na chorvatský trh