Budvar se vrací na indický trh

Budějovický Budvar, výrobce světoznámého piva, se vrací na indický trh.  Indie patří k nejrychleji rostoucím pivním trhům na světě a skýtá celou řadu zajímavých příležitostí jak pro vývozce, tak pro investory. Budějovický Budvar by se tak mohl natrvalo usadit na spotřebitelském trhu, který má 1,3 miliardy konzumentů.

Ilustrační foto: Shutterstock

Není to poprvé, co se státní pivovar rozhodl pro Indii. Ve své novodobé historii se pivo vyráběné v Budějovickém Budvaru představilo indickým zákazníkům již v roce 2010. Tehdy státní podnik nabízel speciální silné pivo Budějovický Budvar Premier Select. Šlo o šestnáctistupňové pivo s obsahem alkoholu 7,6 % a dobou zrání 200 dnů. Ostatně pivo s vyšším podílem alkoholu je v Indii obecně velmi oblíbené.

Velvyslanectví ČR v Dillí návrat tradičního českého výrobce považuje za logický. Indie sice patří ve spotřebě na hlavu k podprůměrným konzumentům piva, avšak rozsah trhu a stále rostoucí popularita zlatého moku z něj činí zajímavou podnikatelskou destinaci. Potvrzuje to i poradenská společnost BMI Research, která odhaduje, že prodej piva poroste během let 2018 až 2022 každý rok průměrně o 6,9 %. Spotřeba piva by tak mohla stoupnout až na 6,5 miliard litrů ročně oproti 4,7 miliard litrů prodaných v roce 2017.

Poptávka po pivu roste především v městských oblastech. Indické zákazníky stále více lákají zahraniční značky, za které jsou si ochotni připlatit. V současnosti je v Indii na trhu dominantním pivovarem United Breweries se značkou piva Kingfisher, jehož prodeje pokrývají více než polovinu spotřeby piva v Indii. Mezi zahraniční výrobce piv nejpopulárnějších značek patří společnosti AB InBev, Carlsberg a Mohan Meakin. Pivo se do Indie dováží zejména z Belgie, Německa, USA, Mexika, Nizozemí, Thajska a Dánska. Vývoz piva z EU do Indie se od roku 2010 zvýšil přibližně 7,5 krát a v roce 2018 jeho hodnota činila 5,3 mil. eur. České pivo, které je mezi indickými milovníky tohoto nápoje považováno za jedno z nejlepších na světě, se však v místních dovozních statistikách prakticky neobjevuje.

Poptávka po pivu roste v Indii především v městských oblastech. Foto: Shutterstock

Naše velvyslanectví vstup a přítomnost českých pivovarníků na indickém trhu dlouhodobě podporuje. Naposledy tak učinilo prostřednictvím podnikatelské mise indických nákupčích technologií pro potravinářských průmysl, kterou zorganizovalo letos v dubnu ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství ČR a agenturou CzechTrade. Indičtí podnikatelé během ní navštívili přímo Budějovický Budvar a také další české společnosti dodávající technologie do potravinářství, a to včetně výroby piva.

V uplatnění českých pivovarnických technologií vidí velvyslanectví další mimořádně perspektivní příležitosti pro české firmy. Na indickém trhu je zájem o dodávky pivovarů formou projektů na klíč, které kombinují dovážená zařízení a stroje a také originální české suroviny. S úspěchem se v Indii uplatnili i dodavatelé dílčích zařízení nebo provozních linek pro pivovary. V neposlední řadě je pak třeba zmínit i dodávky služeb formou konzultací nebo odborným dohledem nad procesem výroby piva z pozice zaškolených sládků. Velvyslanectví a také zastoupení CzechTrade vybízí malé a střední pivovary, aby se nebály náročnosti indického trhu. Obě instituce jsou připraveny jim pomoci v nalezení spolehlivého dovozce a distributora pro jejich výrobky.

Milan Touš, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Dillí

 

Zástupce náměstka ministra zahraničních věcí ČR o exportu do Myanmaru